Barbarzyńcy Europy wobec świata śródziemnomorskiego 3105-BEWS-KK
1. Początki świata śródziemnomorskiego i barbarzyńcy
wokół niego
2. Barbarzyńcy w oczach Greków – Herodot i Scytowie
3. Grecy, Etruskowie i krąg halsztacki
4. W poszukiwaniu cyny i bursztynu – Pyteasz i Ultima
Thule
5. Świat śródziemnomorski a Celtowie
6. Inni barbarzyńcy – Dakowie i Getowie
7. Pierwsi Germanie – Cymbrowie i Bastarnowie
7. Interpretatio romana – Germanie w oczach Rzymian i
Lugiorum nomen
8. Następcy Scytów – Sarmaci nad Dnieprem, Dniestrem
i Dunajem
9. Nad „Oceanem” – Swionowie w Skandynawii
10. Nad „Oceanem”– Estiowie i Sytonowie na wschodnim
wybrzeżu Bałtyku
11. Wnętrze Europy Wschodniej – problem Wenetów
12. Wojny markomańskie i kryzys świata
śródziemnomorskiego w III wieku AD
13. Barbaricum wobec kryzysu świata
śródziemnomorskiego – złoto grobów książęcych
14. Goci – ze Skandynawii nad Morze Czarne
15. Antowie, tajemniczy sąsiedzi Gotów – czy to już byli
Słowianie?
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych
instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym
K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w
zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin
nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym
uwzględnieniem archeologii protohistorycznej
K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych
od antyku do współczesności, ze szczególnym
uwzględnieniem antycznych koncepcji
historiozoficznych
K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru
teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów,
socjologii i filozofii kultury
K_U07: posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki antycznej i pradziejowej, historii
kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność
wyciągania wniosków
K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za
zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa
kulturowego, standardów upowszechniania,
bezpieczeństwa i ochrony zabytków i stanowisk
archeologicznych
K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy
związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika,
kuratora, pracownika służby ochrony zabytków,
animatora kultury, recenzenta wystaw)
Kryteria oceniania
aktywność w trakcie zajęć
Literatura
Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy
uczestników i informacji przekazywanych przez
prowadzącego. Podane niżej pozycje stanowią
wskazówki bibliograficzne, dla osób chcących
poszerzyć wiedzę.
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje
ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1,
Kraków 1998.
A. Kokowski, Goci. Od Skandzy do Campi Gothorum,
Warszawa 2007.
J. Kolendo, Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty,
zabytki, refleksja nad przeszłością, tom I, Warszawa
1998.
J. Markale, Wercyngetoryks, tłum. H. Oledzka, Warszawa
1988
M. Mączyńska, Światło z popiołu. Wedrówki ludów w
Europie w IV i V wieku, Warszawa 2013.
J. Strzelczyk, Goci – rzeczywistość i legenda, Warszawa
1984 (oraz późniejsze wydania).
J. Strzelczyk, Odkrywanie Europy, Poznań 2000.
T. Sulimirski, Sarmaci, tłum. A. i T. Baranowscy,
Warszawa 1979.
J. Wielowiejski, Główny szlak bursztynowy w czasach
Cesarstwa Rzymskiego, Wrocław 1980.
J. Wielowiejski (red.), Znaczenie wojen markomańskich
dla państwa rzymskiego i północnego Barbaricum,
Scripta Archaeologica II, Warszawa 1982.
Z. Woźniak, Osadnictwo celtyckie w Polsce, Wrocław-
Warszawa-Kraków 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: