Awangarda na wystawach 3105-ANW-SP
Zajęcia poświęcone są zjawisku ekspozycji sztuki awangardowej
jako ważnego tematu współczesnego życia artystycznego. Łączą
dwa obszary: obserwacji twórczości artystycznej o charakterze
ulotnym, nietrwałym, efemerycznym i współczesnych praktyk
galeryjno-muzealnych, prezentujących retrospektywne
wystawy, w oparciu o dokumentacje, rekonstrukcje, aranżacje.
Podejmują zagadnienie genezy wystaw awangardowych w
tradycji lat 60. XX wieku. Definiują sztukę awangardy jako
złożoną relację między heterogeniczną strukturą dzieła, pozycją
widza oraz materialnym i symbolicznym kontekstem.
Obserwowane transformacje wystawowe stają się narzędziem
do ukazania retrospektywnych wystaw sztuki awangardowej na
przełomie XX i XXI wieku, podejmujących temat rekonstrukcji
praktyk artystycznych. Zajęcia pokazują współczesne strategie
instytucjonalne, związane z polityką kulturalną, propagandą
wizualną, uwarunkowaniami ekonomicznymi wobec
„ikonoklastycznej” tradycji awangardy. Studenci przygotowują
prace poświęcone krytycznej analizie poszczególnych wystaw,
prezentujących szczegółowe tematy z historii awangardy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07;
K2_U01; K2_U02; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08;
K2_U09; K2_U10; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K03; K2_K04;
K2_U10; K2_U11
Student zdobywa umiejętności w zakresie analizy i interpretacji
współczesnych zjawisk artystycznych. Zajęcia powinny skłonić
słuchaczy do wyrażania własnych sądów na ich temat, a także
do aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu artystycznym, w
którym omawiane obszary twórczości zajmują istotne miejsce.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie prezentacji.
Literatura
A Companion to Curation, ed. By B. Buckley, J. Conomos, , New
York 2020 (Alex Gawronsky, Curated from within. The Artist as
Curator); After the Wall. Art and Culture in post-Communist
Europe, ed. Stokholm 1999; Altshuler B., Avant-garde in
exhibition: new art in the 20th century, New York 1994;
Altshuler B., Biennales and beyond – Exhibitions that made Art
History, 1962-2002, London 2013, Art and Theory of Post-1989
Central and Eastern Europe. A Critical Anthology, ed. A.
Janevsky, R. Marcoci, k. Nouril, New York 2018; Bishop Clair,
Installation Art. A Critical History, London 2005; Curating
‘Eastern Europe’ and Beyond: Art Histories through the
Exhibition, edited by Mária Orišková, Frankfurt am Main 2013;
Fer Briony, The Infinite line. Re-making art after modernism,
Yale University Press , New Haven- London 2004; Guzek Łukasz,
Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w
sztuce współczesnej, Warszawa 2007; Historical memory of
Central and East European Communism, ed. By A. Mrozik, S.
Holubec, New York 2018; Passage Europe. A Certain Look at
Central and Eastern European Art, Milan 2004; Tomas Pospiszyl,
An associative art history. Comparative Studies of Neo-Avant-
Gardes in a Bipolar World, Zurich 2017; Rorimer Anne, New art
in the 60s and 70s. Redefining reality, London 2004. Rosenthal
Mark, Understanding Installation Art: From Duchamp to Holzer,
Munich 2003; Thinking about Exhibition, ed. R. Greenberg, B.
W. Ferguson, S. Nairne, London-New York 1996; Zawód kurator,
Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2014.
Oraz literatura przedmiotu adekwatna dla poszczególnych
tematów zaproponowanych przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: