From Modern Ruins to Urban Memory: Architecture 3105-AAMC-WE
The course provides an interdisciplinary interpretation
of the history of architecture and the visual arts from
1800 to the present, i.e., from the late Enlightenment to
the first avant-garde movements and contemporary
phenomena. It interprets modern architecture and art
histories in Europe and North America.
The course includes the themes such as:
1. Modern Ruins, “Primitive Huts” and Panopticism; 2.
Gesamtkunstwerk and Nineteenth Century’s Aesthetics;
3. Architectural Moods and Atmospheres; 4.
Architecture and the First Avant-Gardes; 5. Architecture
and Its Film Representations; 6. Neoplasticism and
Surrealism in Architecture; 7. Architecture and the
Visual Arts during the II World War; 8. Architecture and
the Conquest of Space; 9. Architecture, Sculpture and
Exhibition Histories; 10. Architecture and Conceptual
Art; 11. Architecture and the Aesthetics of
Postmodernism; 12. Deconstruction and Urban
Memory; 13. Architecture and Contemporary Art; 14.
Architecture and Polish Contemporary Art; 15. A
Contemporary Spatial Turn.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Level: B2+
Goals: 1. To understand the history of modern
architecture and art as the field of affinities and
integrations, and not as separate epistemologies; 2. To
acquire the knowledge and skills to interpret visual and
spatial media.
Efekty kształcenia (według tabeli symboli efektów
uczenia się dla programu studiów: wykład z epok
sztuki):
Wiedza:
K2_W02 – absolwent „zna terminologię z zakresu
historii sztuki na poziomie rozszerzonym”;
K2_W03 – „ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę,
obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu
historii sztuki i innych nauk historycznych”;
K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną,
prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z
zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,
właściwych dla historii sztuki”;
K2_W05 – „ma szczegółową wiedzę o współczesnych
dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą
wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych, właściwych dla historii sztuki”;
K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i
dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki,
pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych
dla kilku dyscyplin naukowych”;
K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody
analizy, interpretacji, wartościowania i
problematyzowania różnych wytworów kultury,
właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół
badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych, właściwych dla historii sztuki”;
Umiejętności:
K2_U02 – „potrafi wykorzystywać pogłębione
umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych
autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod
i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentację wyników, pozwalające na oryginalne
rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla
historii sztuki”;
K2_U10 – „potrafi stosować umiejętności językowe
zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego”.
Kompetencje społeczne:
K2_K04 – „jest gotów do prawidłowego identyfikowania
i rozstrzygania dylematów związanych z
wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność
przestrzegania norm etycznych w pracy historyka
sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki”.
Kryteria oceniania
Students are expected to write a short essay (max. 2000
words) on a topic of their choice falling within the scope
of lectures.
Literatura
1. A Critical History of Contemporary Architecture
1960–2010, eds. E.G. Haddad, D. Rifkind, Farnham 2014.
2. Architecture & Arts, ed. G. Celant, Milan 2004.
3. Architecture and Justice, eds. J. Simon, N. Temple, R.
Tobe, Farnham 2013.
4. Architecture between Spectacle and Use, ed. A. Vidler,
New Haven–London 2008.
5. Cohen J.-L., Architecture in Uniform: Designing and
Building for the Second World War, Montreal 2011.
6. Cohen J.-L., The Future of Architecture: Since 1889,
London–New York 2012.
7. Colomina B., Privacy and Publicity: Modern
Architecture as Mass Media, Cambridge MA–London
2000.
8. Colquhoun A., Modern Architecture, Oxford 2002.
9. Curtis W.J.R., Modern Architecture since 1900,
London–New York 2003.
10. Damisch H., Noah’s Ark: Essays on Architecture,
Cambridge MA–London 2016.
11. Frampton K., Modern Architecture: A Critical History,
London 1992.
12. Future City: Experiment and Utopia in Architecture
1956–2006, eds. J. Alison et al., London 2006.
13.Giedion S., Space, Time and Architecture, Cambridge
1941 (1967).
14. Installations by Architects: Experiments in Building
and Design, eds. S. Bonnemaison, R. Eisenbach, New
York 2009.
15. Mallgrave H.F., Modern Architectural Theory: A
Historical Survey, 1673–1968, Cambridge 2005.
16. Pelkonen E.-L., Exhibit A: Exhibitions That
Transformed Architecture 1948–2000, London–New
York 2018.
17. Rendell J., Art and Architecture: A Place Between,
London–New York 2006.
18. Tobe R., Film, Architecture and Spatial Imagination,
Farnham 2017.
19. Rykwert J., The Judicious Eye: Architecture Against
the Other Arts, Chicago–London 2008.
20. Two Minds: Artists and Architects in Collaboration,
ed. J. Fernie, London 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: