Socjologia 3102-LSOC
Przyjęta konwencja wykładu oznacza, iż ilustracją omawianych tematów będą przywoływane obficie fragmenty oryginalnych klasycznych tekstów oraz obszerne cytaty z literatury humanistycznej pozwalające przybliżyć rozumienie danej kwestii (w tym celu wykorzystamy m.in. dzieje Herodota, Custine’a - listy Z Rosji, hasła ks. Benedykta Chmielowskiego z jego wiekopomnej encyklopedii „Nowe Ateny”, „Bajkę o pszczołach” Mandeville’a, ale też z gruntu filozoficzne, nie zaś - jak się najczęściej mniema - pornograficzne pisma Markiza de Sade - dla przybliżenia istoty kapitalistycznego sposobu produkcji, utwory Nietzschego - aby opisać relacje soma i sema, Adama Smitha - oczywiście wspomnimy o „niewidzialnej ręce rynku” ale przede wszystkim o jego teorii uczuć moralnych i sympatii jako najlepszym spoiwie społeczeństwa, wykorzystamy też typologię F. Znanieckiego - „ludzie pracy”, „ludzie dobrze wychowani”, „ludzie zabawy” oraz „zboczeńcy” i zastanowimy się, które określenie pasuje najlepiej do dzisiejszej polskiej klasy politycznej itd.).
Ważną cechą wykładu będzie też uwzględnienie koncepcji i badań opisujących polskie społeczeństwo: np. diagnoza psychiatry, A. Kępińskiego o dwojakim (chłopskim i szlacheckim charakterze narodowym Polaków), psychologa P. Boskiego o „kobiecym” charakterze polskiej kultury, J. Chałasińskiego - o dwoistości polskiego społeczeństwa (inteligenckie getto i chłopskie wartości), socjologa H. Domańskiego o skali prestiżu, gdzie profesor i rolnik są na samej górze listy, a minister, polityk i poseł na sejm na samym dole, nawet za gońcem i portierem, hipotezę S. Nowaka „próżni socjologicznej” czy M. Janion rozważania o polskim „wampirycznym patriotyzmie”.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
- student/ka zna i rozumie pojęcia umożliwiające analizę aktualnych zjawisk i procesów społecznych i kulturowych
- student/ka umie przedstawić argumenty używane w istotnych sporach dotyczących przemian kulturowych i społecznych
- student/ka jest świadomy/a zróżnicowania społecznego i kulturowego świata i wykształca postawę tolerancji dla odmienności
Kryteria oceniania
końcowy egzamin pisemny
ocena znajomości wymaganego materiału i umiejętności posłużenia się zdobytą wiedzą
obecność na wykładach jest obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Literatura
J. Szacki, Historia myśli socjologicznej.
L. Adkins, Gender and Sexuality in Late Modernity, Ch. Barker, Studia kulturowe, U. Beck, E. Beck-Gernsheim, The Normal Chaos of Love, U. Beck, Społeczeństwo ryzyka, P. Berger, Święty baldachim, B. Bernstein, Odtwarzanie kultury, P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, I. Bukraba-Rylska, Socjologia wsi, E. Durkheim, Samobójstwo. Studium z socjologii, N. Elias, O procesie cywilizacji, J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, A. Giddens, Socjologia, E. Illouz, Uczucia w dobie kapitalizmu, D. Miller, Teoria zakupów, S. Lash, C. Lury, Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy, M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, N. Rose, Powers of Freedom, G. Simmel, Filozofia kultury, M. Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: