Seminarium licencjackie 3102-LSLI
Zajęcia o charakterze konwersatorium, poświęcone przygotowaniu, pod kierunkiem pracownika naukowo-dydaktycznego, pracy licencjackiej. Jej podstawę stanowi raport z badań, czyli praca powstała podczas „Laboratorium etnograficznego”. Podczas seminarium zyskuje ona kontekst teoretyczny, który sprawia, że etnograficzne opisy zyskują antropologiczne „drugie dno”, pozwalające na komparatystykę i nabycie umiejętności analitycznych. Seminarium przygotowuje również studentów do prezentacji wyników badań w różnych formach (prezentacji mówionej, artykułu, streszczenia), a także do przygotowania wyników badań w zgodzie z przyjętymi uniwersyteckimi procedurami.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student przede wszystkim:
- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, realizację projektu badawczego, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na interpretowanie zjawisk kulturowych i społecznych
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także formułowania wniosków, rozstrzygania dylematów merytorycznych i dobierania optymalnych narzędzi do analizy i interpretacji zjawisk i procesów społeczno-kulturowych;
- posiada umiejętność przygotowania akademickich prac pisemnych i wystąpień ustnych w języku polskim oraz obcym w zakresie wykorzystywanych przez studenta źródeł i literatury przedmiotu.A ponadto:
- ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu etnologii, antropologii kulturowej i społecznej, zarówno klasycznej jak i najnowszej;
- ma wiedzę o związkach etnologii, antropologii kulturowej i społecznej z innymi naukami, zwłaszcza humanistycznymi i społecznymi oraz podstawową wiedzę o człowieku jako jednostce podmiotowej w układzie kulturowym i społecznym;
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji zjawisk kulturowych z perspektywy etnologii, antropologii kulturowej i społecznej;
- ma wiedzę o różnych koncepcjach opisu życia społecznego i kulturowego oraz o prawidłowościach tworzenia, funkcjonowania i dynamice znaczeń w różnych układach społeczno-kulturowych;
- potrafi analizować i interpretować źródła zastane i wywołane dotyczące zjawisk o charakterze społecznym i kulturowym;
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i paradygmatami badawczymi oraz pojęciami do diagnozowania procesów i zjawisk społeczno-kulturowych;
- potrafi zanalizować i zinterpretować zjawiska kulturowo-społeczne oraz upozycjonować je w szerokim kontekście teoretycznym i zreferować zastosowane metody badawcze;
- potrafi współdziałać w zespole badawczym w procesie badań i prezentacji wyników
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie – uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności i aktywnie uczestniczy w życiu naukowym i kulturalnym, korzystając z różnych mediów;
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga problemy etyczne związane z realizacją projektów badawczych i aktywizacyjnych (rozwojowych).
Kryteria oceniania
Praca na seminarium oceniana jest pod kątem umiejętności prezentowania wyników badań, jakości interpretacji proponowanych przez studenta podczas trwania zajęć oraz jakości współpracy przy przygotowaniu pracy licencjackiej. Wymiernym efektem jest praca licencjacka, którą prowadzący sprawdza pod kątem kompletności tez, doboru i analizy literatury, umiejętności analitycznych i interpretacyjnych przy omawianiu materiału empirycznego. Spełnienie tych wymogów sprawia, że praca jest dopuszczona do obrony. Jej ostateczną jakość i merytoryczność ocenia komisja egzaminacyjna.
Literatura
Literatura dostosowana do indywidualnego tematu pracy.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: