Nauka polskiego języka migowego, poziom B2+ 3020-J1B2M4
Wybrane zagadnienia tematyczne:
Dialogi w banku (różne sytuacje). Debaty na temat podatków, kredytów itp. Omawianie sytuacji ekonomicznej.
Tematy współczesne: waluty elektroniczne, transfery socjalne, upadłość konsumencka.
Omawianie różnych doktryn i partii politycznych — dyskusja.
Rozmowa o zjawiskach populizmu, nacjonalizmu, terroryzmu.
Prezentacja drzewa genealogicznego rodziny — krótki biogram każdego z członków + opis wyglądu. Również rodziny nietypowe : patchworkowe, niepełne itp.
Pytanie o członków rodziny (kim jest dla ciebie ten brunet?, czy masz rodzeństwo?, czy twoi dziadowie żyją?.
Opisywanie zawodów wg wzoru: kto, gdzie pracuje, co robi.
Opisywanie ubrania osoby: nazwa ubrania, materiał, kolor, deseń.
Komplementowanie czyjegoś ubrania + reakcja.
Opisywanie charakteru osoby. Pytanie o samopoczucie.
Opisywanie położenia państw na mapie. Przedstawianie państw sąsiadujących z danym państwem.
Opisywanie lokalizacji miast (praca z mapą). Krótki opis miasta: duże/małe, specjalności regionalne itp.
Dialogi: —Skąd pochodzisz? — Pochodzę z …. Jestem…
Przedstawianie ścieżki edukacyjnej osoby. Opisywanie, co lubiło się/ czego nie lubiło w szkole.
Omawianie aktualnych wydarzeń krajowych i międzynarodowych.
Omawianie aktualnych wydarzeń związanych z głuchymi i językiem migowym.
Opowiadanie przebiegu wybranego wydarzenia historyczno-politycznego wraz z opisaniem przyczyn i następstw.
Dyskusja w grupie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI
w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie różnorodnej tematyki oraz w typowych sytuacjach społecznych
identyfikuje przekazy w wybranych materiałach różnego typu, potrzebne do realizacji celu pozajęzykowego
rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku
przedstawia informacje, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje
WIEDZA
posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka
posiada ogólną wiedzę dotyczącą opisu systemu języka
zna kulturę Głuchych, a zwłaszcza rolę PJM w tej kulturze
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
potrafi współpracować w grupie
zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie
zna podstawowe zasady obyczajowe obowiązujące w środowisku Głuchych
dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka
jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia zajęć:
1. Składniki oceny końcowej
Na ocenę końcową za zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
Aktywność na zajęciach - 15% oceny
Wyniki testów cząstkowych, prac domowych - 35% oceny
Wynik testu końcowego zaliczeniowego - 50% oceny
2. Zasady i kryteria zaliczenia
Lektor określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczenia oraz poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim.
3. Nakład pracy studenta
Testy i zadania domowe - 2 ECTS
Udział w zajęciach - 4 ECTS
Prezentacje w zajęciach - 2 ECTS
4. Obecność na zajęciach
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Dopuszczalne są cztery nieobecności w semestrze.
W przypadku przekroczenia tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
5. Wykorzystanie Narzędzi Sztucznej Inteligencji
Zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. oraz uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału Polonistyki z dnia 27 lutego 2024 r., zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty oraz redakcji pisemnych prac i prezentacji zaliczeniowych pisanych w języku polskim lub tłumaczonych z polskiego języka migowego na język polski.
Literatura
Podawana przez prowadzących przedmiot.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: