- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Inflanty nieutracone. Polsko-łotewskie dziedzictwo kulturowe na Łotwie 3020-INF-OG
Podczas konwersatorium omawiane będą związki historyczne oraz kulturowe między Polską a Łotwą. Poprzez rekonesans faktów z zakresu historii polsko- łotewskiej, prezentację wybitnych postaci z pogranicza obu narodów, także w oparciu o dostępne materiały literackie - tzw. literatura inflancka – oraz przykłady zabytków kultury (np. elementy sztuki sakralnej oraz miejsc związanych z historią oręża polskiego) przyjrzymy się wspólnemu dorobkowi kulturowemu i wspólnocie historycznej Polaków oraz Łotyszy. W trakcie poznawania elementów wspólnego dziedzictwa postaramy się stworzyć swoistą polsko- łotewską topografię kulturową. Pochylimy się także nad sposobami wykorzystania potencjału spuścizny kulturowej obu narodów.
Nakład pracy studentów uczestniczących w zajęciach szacowany jest następująco:
– udział w zajęciach – 1 ECTS
– bieżące przygotowywanie się do zajęć – 1 ECTS
– przygotowanie prezentacji – 1 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
– Student orientuje się w historii relacji polsko- łotewskich.
– Orientuje się we wspólnej topografii kulturowej.
– Rozpoznaje ważne postaci (i ich dzieła) z pogranicza kultury polskiej i łotewskiej.
Umiejętności:
– Potrafi samodzielnie interpretować kontekst kulturowy materiałów źródłowych.
– Potrafi poruszać się w źródłach oraz literaturze przedmiotu z zakresu obecności polskiej na Łotwie,
– Potrafi rozpoznawać miejsca i interpretować związane z nimi narracje, które posiadają potencjał dla turystyki kulturowej polsko- łotewskiej.
Kompetencje społeczne:
– Rozumie wpływ zjawisk historycznych i społecznych na kształt współczesnych relacji kulturowych między państwami.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach oraz prezentacja wybranego (uzgodnionego z prowadzącą) zagadnienia związanego z tematyką konwersatorium.
Student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna powinna być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącym.
Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się narzędziami SI np. do zbierania materiałów, opracowania stanu badań oraz tworzenia bibliografii. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania fragmentów tekstu.
Literatura
Literatura (wybrane fragmenty z podanych pozycji)
Literatura źródłowa:
• Aftanazy R.: Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej, t. 1–11, 61991-1997
• Benisławska K.: Pieśni sobie śpiewane, 2000.
• Bujnicki K.: Pamiętniki księdza Jordana, 1852.
• Chłopicki E.: Notatki z różnoczasowych podróży po kraju. (Inflanty, Żmudź, Litwa i Pobereże), 1863.
• Dąbrowska M., U północnych sąsiadów, 1929.
• Durejko A. Polskie wiersze znad Dźwiny, 1994.
• Limanowski B.: Pamiętniki (1835-1870), 1961.
• Manteuffel G.: Inflanty polskie oraz Listy znad Bałtyku., wstęp, red. i oprac. Krzysztof Zajas, 2009. Pisma wybrane, t. 1.
• Ludwika Hipolita Plater: Dramat bez nazwy. Wstęp i opracowanie: Dorota Samborska-Kukuć, 2015.
• Rubon, wyd. Bujnicki K., (1842-1849).
• Ulanowska S.: Łotysze Inflant Polskich, a w szczególności z gminy wielońskiej pow. Rzeżyckiego. Obraz etnograficzny przez Stefaniję Ulanowską, cz I–III (1891, 1892, 1895.
Opracowania:
• Dębiński D.: Na maryjnych szlakach Europy. Łotwa, 2009.
• Durejko A.: Polskie życie kulturalne na Łotwie, 2001.
• Dybaś B.: Terytoria inflanckie w ramach Rzeczypospolitej (1561-1795), [w:] B. Dybaś, P. Hanczewski, T. Kempa (red.), Rzeczpospolita w XVI-XVIII wieku. Państwo czy wspólnota?, 2007, 179-192.
• Głuszko M.: Polacy w Lipawie, 2018.
• Łotwa -Polska. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej nt. „Polsko- Łotewskie związki polityczne, ekonomiczne i kulturalne od XVI w. do 1940 r., red. Sozański J., 1995.
• Janicki A.; Laszczkowski M., Jēkabsons Ē., Polentechnikum, 2012.
• Jēkabsons Ē.: Ziemie łotewskie między Wschodem a Zachodem Europy, 2007.
• Łossowski P.: Łotwa nasz sąsiad, 1990.
• Kolbuszewski S.: Główne rysy kultury łotewskiej, 1937.
• Kultura polska na Łotwie: red. Sozański J., Szklennik R., 1994.
• Budzyński R.: Historyk z Inflant Polskich. Gustaw Manteuffel (1832–1916), 2023.
• Michaliszyn M., Udział polskich naukowców w tworzeniu Łotewskiego Słownika Konwersacji (zarys problematyki). Przegląd Humanistyczny, Nr 2/2015, 153-166, 2015.33
• Michaliszyn M.: Mniejszość polska w odrodzonej Łotwie, Investigationes Linguisticae, nr 42, 2018, 38-57.
• Polacy na Łotwie: red. Walewander E., 1993.
• Polska i kraje bałtyckie w dialogu kultur: red. Barkowska K., Kazjukevičs A, 2007.
• Samborska – Kukuć D. : Polski Inflantczyk. Kazimierz Bujnicki (1788-1878) – pisarz i wydawca, 2008.
• Sozański J.: Moje Inflanty, 2004.
• Rączka- Jeziorska T.: Romantyzm polsko-inflancki. Sylwetki, teksty, archiwa, 2016.
• Rączka- Jeziorska T., O literackiej topografii dawnych dworów polsko-inflanckich, Prace i Studia Geograficzne, 64.4, 2019, 67-77.
• Śladami kultury polskiej na Łotwie, red. Čaupale R., Związek Polaków na Łotwie, 2007.
• Zajas K.: Nieobecna kultura. Przypadek Inflant Polskich, 2008.
• Ziemlewska A.: Ryga w Rzeczypospolitej polsko-litewskiej, 2008.
• Piasta M.: Polskie dziedzictwo kulturowe na Łotwie - niewykorzystany potencjał turystyczny https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Turystyka_Kulturowa/Turystyka_Kulturowa-r2011-t-n8/Turystyka_Kulturowa-r2011-t-n8-s30-49/Turystyka_Kulturowa-r2011-t-n8-s30-49.pdf2
• Piątkowski T.: Łotwa. Sąsiedzi naszych sąsiadów, 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: