Nauka języka łotewskiego (C1) 3020-BB2NLO
Kurs ma za zadanie:
a) kształtować umiejętność biegłego słuchania i czytania ze zrozumieniem bardziej skomplikowanych i dłuższych tekstów niespecjalistycznych (artykułów prasowych, tekstów o tematyce kulturalnej i popularnonaukowych) oraz prostszych tekstów specjalistycznych;
b) poszerzać i wzbogacać zasób leksykalny (czynny i bierny) uczestników zajęć z różnych dziedzin życia (m.in. społeczno-politycznego, ekonomiczno-prawniczego);
c) utrwalać praktyczną znajomość form gramatycznych, kształtować umiejętność poprawnego użycia trudniejszych form gramatycznych, pogłębiać wiedzę i doskonalić umiejętności z zakresu ortografii i interpunkcji;
d) kształtować umiejętność rozumienia utartych zwrotów i wyrażeń (związki frazeologiczne, metafory, przysłowia);
e) ćwiczyć umiejętności swobodnego mówienia i pisania na poznane tematy.
Podczas zajęć student doskonali umiejętności tworzenia tekstu pisanego według określonych wymagań (temat, forma, styl – dobór odpowiedniego zasobu leksykalnego, logiczność argumentacji i zwięzłość kompozycji). Studenci uczą się redagowania tekstu pod względem językowym, stylistycznym i ortograficznym.
Jedną z form zajęć jest pogadanka, dzięki której kursanci nabywają umiejętności formułowania i wyrażania własnej opinii na tematy związne ze życiem codziennym (dyskusja na temat aktualnych wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych na Łotwie, w Polsce i na świecie).
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów uczenia się:
a) liczba godzin kontaktowych: 90 godz. (3 ECTS)
b) bieżące przygotowanie do zajęć: 60 godz. (2 ECTS)
c) przygotowanie dłuższych prac pisemnych i prezentacji tekstów ustnych: 60 godz. (2 ECTS)
d) przygotowanie do testu semestralnego i egzaminu końcowego 30 godz. (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI)
- zna w pogłębionym stopniu strukturę języka łotewskiego, używa zróżnicowanych form gramatycznych podczas wypowiedzi ustnej i pisemnej;
- czyta ze zrozumieniem autentyczne teksty dotyczące aktualnych wydarzeń (artykuły polemiczne, recenzje, komentarze eksperckie);
- pisze dłuższe teksty z przewagą zdań złożonych, dbając o ich kompozycję, poprawność gramatyczną i stylistyczną;
- podczas wypowiedzi pisemnych i ustnych popełnia coraz mniej błędów gramatycznych, potrafi też je samodzielnie skorygować;
- płynnie i bez przygotowania porozumiewa się z rodzimymi użytkownikami języka łotewskiego w sytuacjach codziennych.
(POSTAWY)
- jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
- dba o kulturę wypowiedzi (zwłaszcza o jej jasność i przejrzystość).
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń.
Obowiązkowe jest uzyskanie zaliczenia od każdego z prowadzących; zaliczenia za semestr zimowy student musi uzyskać najpóźniej w sesji poprawkowej semestru zimowego, a zaliczenie za semestr letni przed wyznaczonym terminem egzaminu końcowego.
Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego (na ocenę):
a) kontrola obecności – dopuszczająca (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze u każdego z wykładowców, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50% zajęć (u każdego z prowadzących) wyklucza uzyskanie zaliczenia;
b) pozytywne oceny z kolokwiów pisemnych śródsemestralnych i semestralnych;
c) bieżące przygotowanie do zajęć;
d) terminowe złożenie wszystkich prac pisemnych zadanych przez prowadzących;
e) aktywny udział w zajęciach.
Egzamin końcowy składa się z części pisemnej i ustnej.
W części pisemnej ocenie podlegają: umiejętność rozumienia dłuższej wypowiedzi ustnej (złożonej pod wzgledem argumentacyjnym), poprawne użycie form gramatycznych, znajomość leksyki z zakresu omawianych podczas zajęć zagadnień tematycznch oraz tworzenie tekstu własnego (tekst argumentacyjny lub polemiczny).
W części ustnej ocenie podlega rozumienie dłuższego tekstu publicystycznego i wypowiedź na jego temat (prezentacja zjawisk analogicznych do opisanych w tekście, prezentacja własnych doświadczeń w tym względzie); umiejętność swobodnego mówienia na tematy życia codziennego.
Podczas przygotowań do zajęć studenci mogą korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) jako narzędzia wspomagającego proces uczenia się. Podczas zajęć narzędzia SI mogą być stosowane tylko na wyraźną prośbę prowadzącego. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI do tworzenia wypowiedzi pisemnych, prezentacji czy innych zadań podlegających ocenie.
Literatura
Podręczniki:
1. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B2. Mācību grāmata. Latviešu valodas aģentūra: 2020.
2. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B2. Darba burtnīca. Latviešu valodas aģentūra: 2020.
3. https://maciunmacies.valoda.lv/wp-content/uploads/2021/11/C-limena-teksti-1dala.pdf
4. https://maciunmacies.valoda.lv/wp-content/uploads/2021/11/C-limena-teksti-2dala.pdf
5. Nītiņa, D. Palīgā! Mācībgrāmata pieaugušajiem. 4. līmenis. Rīga. LVAVP: 2004.
6. Cīrule, L. Palīgā! Darba burtnīca. 4. līmenis. Rīga. LVAVP: 2004.
Dodatkowo:
1. Rubīna, A. Latviešu valodas rokasgrāmata. Rīga. Zvaigzne ABC: 2004.
2. Skujiņa, V. Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga. Zvaigzne ABC: 2014.
3. Poļu īpašvārdu pareizrakstība un pareizruna latviešu valodā. Sast. V. Staltmane. Rīga. Zinātne: 1998.
4. http://www.sazinastilts.lv/
5. http://visc.gov.lv/valval/programma.shtml
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: