Praktyczna stylistyka języka litewskiego 3020-BA3PSL
Przedmiotem ćwiczeń są podstawowe zagadnienia stylistyki funkcjonalnej. Podczas zajęć w sposób usystematyzowany prezentuje się studentom możliwości współczesnego systemu języka litewskiego w tym zakresie. Poznają oni środki stylistyczne – warianty i synonimy (obejmujące wszystkie poziomy języka) oraz figury stylistyczne (leksykalno-semantyczne, słowotwórcze, morfologiczne, składniowe, graficzne i fonetyczne). Czytając wybrane przez prowadzącego teksty (lub ich fragmenty) słuchacze wyszukują w nich poznane formy językowe oraz figury stylistyczne. Pisząc własne teksty na zadany temat starają się unikać zbędnych powtórzeń leksykalnych i składniowych, precyzyjnie dobierać wyrazy, odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej i funkcji przekazu używać wyrazów neutralnych oraz stylistycznie nacechowanych (zdrobnień i zgrubień). Zwracają uwagę zarówno na jednoznaczność i logiczność formułowanych zdań, jak i spójność całej wypowiedzi.
Analizując wybrane fragmenty tekstów literackich i publicystycznych studenci określają indywidualność stylu autora. Definiują style funkcjonalne (artystyczny, naukowy, urzędowy, publicystyczny i potoczny), wskazując ich cechy charakterystyczne. Na przykładzie tekstów reklamowych obserwują przenikanie się różnych stylów funkcjonalnych. Najwięcej uwagi spośród stylów funkcjonalnych poświęca się stylowi publicystycznemu, naukowemu (czytanie ze zrozumieniem nieskomplikowanego tekstu filologicznego) i urzędowemu (nazwy i struktura podstawowych pism użytkowych – list oficjalny, CV, podanie).
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów uczenia się:
a) liczba godzin kontaktowych: 30 (~ 1 ECTS)
b) przygotowanie do zajęć: 30 (~ 1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student:
– definiuje najważniejsze środki stylistyczne używane w języku litewskim oraz wskazuje ich przykłady w danym tekście
– wymienia podstawowe style funkcjonalne oraz najważniejsze ich cechy
– rozpoznaje i odróżnia figury stylistyczne, style funkcjonalne i rodzaje stylizacji
– analizuje styl tekstów reklamowych
– stosuje podstawowe figury syntaktyczne (retoryczne, paralelizm składniowy, powtórzenia, inwersję, elipsę oraz niedopowiedzenia) w ćwiczeniach
– redaguje zdania, poprawiając w nich błędy stylistyczne (zbędne powtórzenia, dwuznaczności, niewłaściwe użycie wyrazów)
– dokonuje transformacji danego tekstu ze względu na zmianę odbiorcy, sytuacji komunikacyjnej lub funkcji przekazu
– pisze tekst publicystyczny, używając wybranych środków stylistycznych (przede wszystkim synonimów leksykalno-frazeologicznych i syntaktycznych)
– pisze list oficjalny, podanie oraz CV
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
a) bieżące przygotowanie do zajęć oraz aktywność na zajęciach
b) wybrane prace pisemne
c) test końcowy
Praktyki zawodowe
Nie ma.
Literatura
Literatura wymagana do zajęć
http://www.gerbkimezodi.lt/?page_id=182 (stilistika)
Koženiauskienė Regina, Mikulėnienė Danguolė, Lietuvių kalba. Stilistika. Kalbos stiliai. Kalbos stilizacija. Tekstų ir žanrų stilius. Šiuolaikinės lietuvių kalbos raida. Lietuvių kalbos vadovėlis bendrojo lavinimo ir profiliuotojo licėjaus III kl., Puńsk, Wydawnictwo „Aušra“ 2009.
Literatura zalecana (słowniki)
Bendrinės lietuvių kalbos žodynas (http://bkz.lki.lt/)
Dabartinės lietuvių kalbos žodynas, Vilnius, Mokslo ir enciklopedijų leidybos institutas, Vilnius 2000 (http://lkiis.lki.lt/dabartinis)
Ermanytė Irena, Antonimų žodynas, Vilnius, Lietuvių kalbos institutas 2003 (http://lkiis.lki.lt/antonimu)
Lietuvių kalbos palyginimų žodynas, sud. Vosylytė K., Vilnius, Mokslas 1985 (http://lkiis.lki.lt/palyginimu)
Lietuvių kalbos žodynas (http://www.lkz.lt)
Lyberis Antanas, Sinonimų žodynas. Vilnius, Lietuvių kalbos institutas, 2002 (http://lkiis.lki.lt/sinonimu)
Frazeologijos žodynas, red. Paulauskas Jonas, Vilnius: Lietuvių kalbos institutas, 2001 (http://lkiis.lki.lt/frazeologizmu)
Tarptautinių žodžių žodynas, Vilnius: Mokslas, 1985.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: