Informacja naukowa w pracy redaktora i edytora 3007-W1A2IN
Zajęcia poświęcone są pozyskiwaniu informacji w pracy edytora, redaktora i korektora tekstów naukowych. Omawiane są na nich sposoby poszukiwania autorytatywnej wiedzy w literaturze pomocniczej – drukowanej i cyfrowej. Przedstawione i scharakteryzowane zostaną najważniejsze wyszukiwarki i katalogi oraz internetowe bazy danych z zakresu szeroko pojętej nauki o literaturze. Oprócz tradycyjnych zagadnień związanych z warsztatem bibliograficznym polonisty pojawią się zagadnienia dotyczące specjalistycznych poradników w pracy redaktora (edytora) tekstu oraz wydawcy książki i prasy. Podczas zajęć dyskutowane będą także kwestie z zakresu czytelnictwa i bibliotekoznawstwa. Zajęcia przygotowują do samodzielnego wykonywania kwerendy, tworzenia bibliografii, przypisów i indeksów, a także do opracowywania źródeł oraz ich krytycznej interpretacji.
Tematyka zajęć:
1.Historia czytania, popularyzacja czytelnictwa we współczesnym świecie.
2.Biblioteki w Polsce i na świecie: ich rola, zadania i funkcje w XXI wieku.
3. Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej: perspektywa historyczna.
4. Bibliografie w Polsce: od XIX wieku do dzisiaj.
5. Pracownia bibliograficzna: struktura, zbiory, materiały.
6. Najważniejsze publikacje pomocne w językowym i merytorycznym opracowaniu tekstów dziewiętnasto- i dwudziestowiecznych.
7. Źródła elektroniczne w pracy redaktora (edytora) tekstów naukowych.
8. Struktura tekstu naukowego.
9.Rodzaje i zasady tworzenia przypisów.
10. Najczęstsze błędy popełniane w przypisach; korekta i redakcja tekstu.
11. Zasady tworzenia bibliografii załącznikowej.
12. Najczęstsze błędy popełniane w zestawieniach bibliograficznych.
13. Indeksy: rodzaje i zasady tworzenia.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia poświęcone są pozyskiwaniu informacji w pracy edytora, redaktora i korektora tekstów naukowych. Omawiane są na nich sposoby poszukiwania autorytatywnej wiedzy w literaturze pomocniczej – drukowanej i cyfrowej. Oprócz tradycyjnych zagadnień związanych z warsztatem bibliograficznym polonisty pojawią się zagadnienia dotyczące specjalistycznych poradników w pracy redaktora (edytora) tekstu oraz wydawcy książki i prasy. Zajęcia przygotowują do samodzielnego wykonywania kwerendy, tworzenia bibliografii, przypisów i indeksów, a także do opracowywania źródeł oraz ich krytycznej interpretacji. Tematyka zajęć: 1. Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej: perspektywa historyczna |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia poświęcone są pozyskiwaniu informacji w pracy edytora, redaktora i korektora tekstów naukowych. Omawiane są na nich sposoby poszukiwania autorytatywnej wiedzy w literaturze pomocniczej – drukowanej i cyfrowej. Oprócz tradycyjnych zagadnień związanych z warsztatem bibliograficznym polonisty pojawią się zagadnienia dotyczące specjalistycznych poradników w pracy redaktora (edytora) tekstu oraz wydawcy książki i prasy. Zajęcia przygotowują do samodzielnego wykonywania kwerendy, tworzenia bibliografii, przypisów i indeksów, a także do opracowywania źródeł oraz ich krytycznej interpretacji. Tematyka zajęć: 1. Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej: perspektywa historyczna |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student potrafi:
– budować spójny tekst naukowy
– swobodnie korzystać z poznanych zestawień bibliograficznych
– samodzielnie opracować przypisy i bibliografię załącznikową do tekstu
naukowego – na podstawie poznanych opracowań specjalistycznych
– samodzielnie opracować przypisy do tekstów dziewiętnastowiecznych
– wykonać prawidłową korektę opisu bibliograficznego
– samodzielnie opracować indeksy.
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w zajęciach - dyskusja i lektura zadanych tekstów;
- test pytań otwartych;
Nakład pracy studenta i punkty ECTS:-
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS);
- lektura i przygotowanie do zajęć: 45 godzin (1,5 ECTS);
-przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin (0,5 ECTS).
Na ćwiczeniach student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby przygotowywać materiały warsztatowe..
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
Literatura
1. Antczak M., Nowacka A.: Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik. Warszawa 2009.
2. Bibliografia: teoria, dydaktyka, praktyka. Pod red. Jadwigi Woźniak-Kasperek i Mikołaja Ochmańskiego. Warszawa 2009.
3. Dembowska M.: Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa: wybór prac. Warszawa 1999.
4. Gawecka A.: Teoria i metodyka bibliografii: (wybór tekstów autorów polskich) 1945–1980. Warszawa 1987.
5. Korpała J.: Dzieje bibliografii w Polsce. Warszawa 1989.
6. Loth R.: Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa 2006.
7. Starnawski J.: Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. Warszawa 1982 i nast.
8. Winek T.: Nauki pomocnicze literaturoznawstwa. Warszawa 2007.
9. Wolańska E. [i in.]: Jak pisać i redagować: poradnik redaktora: wzory tekstów użytkowych. Warszawa 2010.
10. Materiały przekazane przez prowadzącego: książki, artykuły prasowe itp.
W cyklu 2023Z:
Literatura 1. Antczak M., Nowacka A.: Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik. Warszawa 2009. |
W cyklu 2024Z:
Literatura 1. Antczak M., Nowacka A.: Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik. Warszawa 2009. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: