Funkcjonowanie wydawnictwa. Organizacja - marketing - prawo autorskie 3007-W1A2FW
Zajęcia przedstawiają reprezentatywne zagadnienia z obszaru wiedzy o działalności współczesnego wydawnictwa. Wprowadzają elementarne wiadomości o narodzinach nowoczesnego ruchu wydawniczego w Polsce i rozpatrują specyfikę pracy wydawcy w czasach rewolucji cyfrowej.
Najważniejsze zagadnienia działalności wydawniczej powiązane są
z informacjami na temat rynku książki i komunikacji literackiej. Wiedza o wydawnictwie staje się w powyższej perspektywie jedną z nauk pomocniczych współczesnego literaturoznawstwa.
W trakcie zajęć wiedza opisowo-teoretyczna sąsiaduje z wiedzą pragmatyczną (zawieranie umowy z wydawcą, prawo autorskie, strategie (auto)promocyjne). Nabyte informacje mogą również okazać się użyteczne na etapie przyszłej działalności wydawniczej lub pisarskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W trakcie ćwiczeń student nabywa wiedzę z następujących obszarów:
1. stratyfikacja działalności współczesnego wydawnictwa,
2. prawo autorskie,
3. powstawanie książek użytkowych (w tym elektronicznej),
4. zdobywa orientację w mechanizmach bieżącego rynku
księgarskiego (reklama, system targów, strategie
marketingowe sukcesu wydawniczego).
Kryteria oceniania
Rozkład pracy studenta i punkty ECTS:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin;
- przygotowanie do zajęć i zaliczenia: 30 godzin.
Na ćwiczeniach student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby przygotowywać się do zajęć i zaliczenia.
Student ma prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności.
Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
Jeśli student chce usprawiedliwić dodatkowe nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
Praktyki zawodowe
N/A
Literatura
Artykułu prasowe (papierowe oraz internetowe) dotyczące bieżących zagadnień rynku wydawniczego, jak również wybrane opracowania (monografie i książki zbiorowe) m.in.:
Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1992.
Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971 (wybrane hasła).
Janina Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986.
Małgorzata Bogaczyk-Vormayr, Wszystko jest Tekstem? Hipertekstualność jako nowe doświadczenie literatury, „Teksty Drugie” 2008, nr 1-2.
Paweł Pollak, Jak wydać książkę? Poradnik, Wrocław 2007.
Jan Gebethner, Młodość wydawcy, Wrocław 1989.
Nathalie Heinich, Socjologia sztuki, przeł. Agnieszka Karpowicz, Warszawa 2010.
Przemysław Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej
rzeczywistości, Kraków 2007.
Alina Domańska-Baer, Co pracownik i student szkoły wyższej o
prawie autorskim wiedzieć powinien? Informator, Warszawa 2009.
Współczesne polskie drukarstwo i grafika książki. Mały słownik
encyklopedyczny, Wrocław 1982.
Łukasz Gołębiewski, Kuba Frołow, Paweł Waszczyk, Rynek książki
w Polsce 2013, Wydawnictwa, Warszawa 2013.
Joanna Hetman, Podstawy prawa własności intelektualnej, Warszawa 2010.
Łukasz Gołębiewski, Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: