Praca nad tekstem autorskim – warsztaty redaktorskie dla zaawansowanych 3007-SP-RTZ-WR
Student zapoznaje się ze szczegółowymi typami błędów i usterek językowych widocznych w dłuższym tekście ciągłym. Ocenia spójność tego tekstu. Wybiera jak najlepsze rozwiązania zastępcze z myślą o dostrzeżonych fragmentach tekstu autorskiego. Uwzględnia postawę autora wobec własnego tekstu. Uczy się uzasadniania zaproponowanych zmian zależnie od reakcji autora tekstu na te zmiany.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie zredagować pod względem językowym dłuższy tekst autorski. Potrafi odnieść się do wątpliwości autora takiego tekstu oraz uzasadnić własne propozycje zmian.
Kryteria oceniania
Zdanie pisemnego egzaminu obejmującego redakcję dwóch dłuższych tekstów autorskich, niezawierających żadnych podpowiedzi.
Literatura
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, wyd. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
T. Karpowicz, Polszczyzna wzorcowa w praktyce redaktorów, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2020.
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria, zagadnienia leksykalne, wyd. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Wielki słownik ortograficzny PWN, pod red. prof. E. Polańskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, pod red. prof. A. Markowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
materiały przygotowane przez prowadzącego zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: