Dysglosja 3007-SP-LOG2-DG
Tematyka wykładu ogniskuje się wokół 2 kręgów tematycznych.
I krąg tematyczny poświęcony jest problemom pozalogopedycznym, istotnym jednak dla planowania terapii mowy osób z rozszczepem wargi i/lub podniebienia, jak np. etiopatogeneza rozszczepów, różne postaci braku ciągłości anatomicznej jamy ustnej i nosa; stosowany w praktyce system oznaczania typów rozszczepów; rozszczep wargi i podniebienia współwystępujący w zespołach genetycznych; towarzyszące rozszczepom wargi i/lub podniebienia zmiany patologiczne w układach: kostnym, mięśniowym i słuchowym; upośledzenie funkcji biologicznych będące konsekwencją rozszczepu wargi i/lub podniebienia.
II krąg tematyczny dotyczy kwestii stricte logopedycznych: wczesnej interwencji logopedycznej (m.in. zasad karmienia noworodków i niemowląt z wadą rozszczepową wargi i/lub podniebienia), cech mowy rozszczepowej, zależności rodzaju zniekształcanych głosek od typu rozszczepu, standardów postępowania logopedycznego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad diagnostyki i metod usprawniania mowy dziecka z rozszczepem wargi i/lub podniebienia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Postawy (kompetencje społeczne):
Student:
• w swoich działaniach terapeutycznych za cel nadrzędny przyjmuje polepszenie jakości życia swoich pacjentów.
• jest otwarty na współpracę z innymi specjalistami prowadzącymi terapię osób z rozszczepem wargi i/lub podniebienia: chirurgiem, foniatrą, ortodontą;
Wiedza:
Student:
• zna etiopatogenezę oraz typy rozszczepów wargi i/lub podniebienia;
• rozumie związki między nieprawidłowo zbudowanym lub nieprawidłowo funkcjonującym aparatem artykulacyjnym (defektami w budowie warg, podniebienia twardego i miękkiego) a cechami wymowy pacjenta;
• zna specyficzne problemy realizacyjne w zakresie wymowy właściwe osobom z wadą rozszczepową wargi i/lub podniebienia;
• jest świadomy możliwości i ograniczeń realizacyjnych osób z wadą rozszczepową wargi i/lub podniebienia;
• zna zasady wielospecjalistycznej opieki nad pacjentami z rozszczepem wargi i/lub podniebienia.
Umiejętności:
Student:
• umie rozpoznać typ i zakres rozszczepu oraz zdiagnozować zaburzenia uwarunkowane wadami anatomicznymi, a także funkcjonalnymi aparatu artykulacyjnego i fonacyjnego;
• potrafi planować terapię logopedyczną osób z wadą rozszczepową wargi/lub podniebienia oraz dobierać stosowne dla rodzaju zaburzeń mowy ćwiczenia logopedyczne.
Kryteria oceniania
Student zobowiązany jest do uczestnictwa w 10 godzinach wykładu. Podstawą zaliczenia jest test – wymaga się co najmniej 60 % poprawnych odpowiedzi.
Literatura
1.D. Pluta-Wojciechowska, Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia. Badania – teoria – praktyka, Bytom 2010.
2.Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne, red. M. Hortis-Dzierzbicka, E. Stecko, Warszawa 2005.
3.E. Piekarczyk, E. Młynarska-Zduniak, M. Winiarska-Majczyno, Rozszczep wargi i podniebienia, Poradnik dla rodziców, Warszawa 2003.
4.J. Grossman, Rozszczepy podniebienia a wady wymowy, [w:] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zalewski, Lublin 1993.
5.G . Jastrzębowska, M. Kukuła, Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999.
6.A . Kwiecień, Z. Dudkiewicz, Charakterystyka mowy dzieci z różnymi typami rozszczepu wargi i podniebienia w ocenie logopedycznej, [w:] II Konferencja Robocza – rehabilitacja mowy. Rozszczep wargi i podniebienia. Materiały naukowe, red Z. Dudkiewicz. Warszawa 1996.
7.J. Pikiewicz, Terapia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia w przedszkolu, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna teoretyczna i stosowana, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1998.
8.D. Pluta-Wojciechowska, Wybrane zagadnienia terapii mowy dzieci z rozszczepami podniebienia, Logopedia 1999, t. 26.
9.J. Szeląg1, L. Noga, K. Orłowska, Ł. Pałka, A. Paradowska, Analiza wpływu endo- i egzogennych czynników ryzyka w etiologii rozszczepów podniebienia pierwotnego i wtórnego http://www.dmp.am.wroc.pl/artykuly/DMP_2006434556.pdf
10.E. Stecko, Znaczenie oceny i wczesnej stymulacji logopedycznej dziecka z rozszczepem wargi i/lub podniebienia, [w:] II Konferencja Robocza – rehabilitacja mowy, Rozszczep wargi i podniebienia, red. Z. Dudkiewicz, Warszawa 1996.
11.T. Zaleski, Nosowanie, [w:] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski, Lublin 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: