Autyzm 3007-SP-LOG2-AU
Przedmiot obejmuje charakterystykę autyzmu i wszystkich problemów językowych i komunikacyjnych wynikających z tego zaburzenia oraz metody pracy z dziećmi autystycznymi. Przedstawiona zostanie studentom etiologia autyzmu, sposoby diagnozowania i kryteria diagnostyczne. Studenci będą mogli zapoznać się również z narzędziami diagnostycznymi wykorzystywanymi przy stawianiu diagnozy.
Omówione zostaną wszelkie zaburzenia mowy i zaburzenia komunikacji występujące u dzieci autystycznych.
Pokazane zostaną metody pracy z dziećmi autystycznymi i pomoce logopedyczno-terapeutyczne wykorzystywane w terapii oraz omówione będą zasady postępowania przy tworzeniu planów terapii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot :
WIEDZA
– zna treść i zakres użycia terminów autyzm, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia zachowania
– zna różne klasyfikacje autyzmu
– zna różne klasyfikacje zaburzeń mowy wynikających z autyzmu
UMIEJĘTNOŚCI
– potrafi samodzielnie opisywać i analizować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzeń uwarunkowanych autyzmem
– potrafi diagnozować zaburzenia językowe u dzieci z autyzmem
– potrafi opracować plan terapii uwzględniający możliwości i potrzeby dzieci autystycznych
– potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
– posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny
– potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu stymulacji i usprawniania osób z autyzmem
Kryteria oceniania
Egzamin testowy
Literatura
• Attwood, T., „Zespół Aspergera”, Warszawa 2006.
• Cieszyńska,J., Korendo, M., „Wczesna interwencja terapeutyczna”, Kraków 2007.
• Gałkowski,T., Kossewska,J., „ Autyzm wyzwaniem naszych czasów”, Kraków 2000.
• Jaklewicz,H., „Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie”, Gdańsk 1993.
• Kruk – Lasocka, J., „Autyzm czy nie autyzm? Problemy terapii i diagnozy pedagogicznej małych dzieci”, Wrocław 2003.
• Maciarz, A., Biadasiewicz, M., „Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera”, Kraków 2000.
• Maurice,C., „Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi”, Warszawa 2007.
• Pisula,E., „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia”, Gdańsk 2010.
• Pisula, E., „Małe dziecko z autyzmem”, Gdańsk 2005.
• Pisula, E. „Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek”, Gdańsk 2003.
• Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: