Wykład monograficzny: Postmodernizm w kulturze 3007-S1A3W3-1
W czasie zajęć będziemy dyskutować myśl takich filozofów jak Jean-Francois Lyotard, Frederic Jameson, Jacques Derrida, Gilles Deleuze, Jean Baudrillard czy Richard Rorty. Przyjrzymy się także teorii i praktyce postmodernistycznego pisarstwa, sięgając między innymi do twórczości Johna Bartha i Umberto Eco oraz kinu postmodernistycznemu, analizując utwory Quentina Tarantino, Petera Greenawaya, Davida Lyncha czy Davida Cronenberga. Wreszcie zaś, nasze rozważania obejmą znaczenie postmodernizmu w takich obszarach jak historia sztuk plastycznych, socjologia i antropologia oraz kultura popularna.
Wykład przyjmuje perspektywę, w której postmodernizm, będąc w dużej mierze formacją historyczną, wciąż współkształtuje wiele obszarów współczesnej kultury. W czasie zajęć ujęcie historyczne przeplatać się będzie z problemowym. Omawiając kluczowe dla formacji postmodernistycznej pojęcia, takie jak różnica, symulakrum, dekonstrukcja, ironia czy intertekstualność, zastanowimy się nad rolą postmodernizmu w dyskusjach nad cyberkulturą, feminizmem, studiami nad nauką i techniką czy posthumanizmem.
Zajęcia będą mieć charakter wykładu z elementami dyskusji. Ponieważ pracować będziemy na konkretnych źródłach (teksty pisane, materiały wizualne), elementem przygotowania do zajęć będzie lektura udostępnionych wcześniej w formie cyfrowej fragmentów tekstów.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA Absolwent(ka) zna i rozumie
-podstawowe nurty i pojęcia filozofii postmodernizmu oraz historyczno-kulturowe uwarunkowania powstania formacji postmodernistycznej.
-mechanizmy i znaczenie ekonomiczne i społeczne współczesnych przemian cywilizacyjnych i kulturowych, w tym konwergencji mediów.
UMIEJĘTNOŚCI Absolwent(ka) potrafi
-wskazać najważniejszych przedstawicieli postmodernizmu w filozofii i w kulturze oraz współczesne implikacje myśli postmodernistycznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent(ka) jest gotów/gotowa do
-uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy; interesuje się nowymi zjawiskami w kulturze i sztuce.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny na zaliczenie zajęć jest aktywność, w tym oparta na znajomości lektur (30%), oraz krótka praca pisemna (esej), na temat skonsultowany z prowadzącą, mieszczący się w zakresie problematyki wykładu (70%).
Podstawowym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w każdym semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia tego semestru, a w konsekwencji niezaliczeniem całych zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w każdym semestrze.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: 1 ECTS za udział w zajęciach (30h), 1 ECTS (30h) za lekturę dodatkowych materiałów i 1 ECTS (30h) za przygotowanie eseju. Łącznie 90h (3 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Pełna lista lektur przedstawiona zostanie na początku semestru. Teksty obowiązkowe udostępniane będą osobom biorącym udział w zajęciach w formie cyfrowej, na platformie Google Classroom.
John Barth, "Literatura wyczerpania", przeł. J. Wiśniewski [w:] "Nowa proza amerykańska", red. Z. Lewicki, Czytelnik, Warszawa 1983
John Barth, "Postmodernizm: literatura odnowy", przeł. J. Wiśniewski, "Litratura na świecie" 1982 nr 5-6
Jean Baudrillard, "Precesja symulakrów" w: tegoż "Symulakry i symulacja", przeł. S. Królak, Sic!, Warszawa 2005
James Clifford, "O etnograficznej autokreacji: Conrad i Malinowski" w: tegoż Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. E. Dżurak, J. Iracka, E. Klekot, M. Krupa, S. Sikora, M. Sznajderman, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000
Gilles Deleuze, "Symulakr u Platona" w: Tegoż, Logika sensu, przeł. G. Wilczyński, Warszawa 2011
Umberto Eco, Richard Rorty i in., "Interpretacja i nadinterpretacja", przeł. T. Bieroń, Znak, Kraków 1996 (fragmenty)
Donna Haraway, "Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych", przeł. S. Królak, E. Majewska, Przegląd Filozoficzno-Literacki 2003 nr 1(3), s. 49-56
Arkadiusz Lewicki, "Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym", Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007 (fragmenty)
Krzysztof Loska, Andrzej Pitrus, "eXistenZ. Ciało w cyberprzestrzeni" w tychże "David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku", Wydawnictwo Rabid, Kraków 2003 (fragmenty)
Francois Lyotard, "Odpowiedź na pytanie o to, co to jest postmodernizm", przeł. Michał Paweł Markowski w: Ryszard Nycz (red.) "Postmodernizm. Antologia przekładów", Wydawnictwo Baran i Suszyński, Kraków 1997
Richard Rorty, "Prywatna ironia i liberalna nadzieja" oraz "Golibroda z Kasbeam: Nabokov o okrucieństwie" w: tegoż "Przygodność, ironia i solidarność", przeł. W.J. Popowski, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2009 (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: