Reinterpretacje mitów w kulturze współczesnej. Perspektywa porównawcza oraz antropologiczna 3007-S1A3S-MF
Seminarium poświęcone będzie współczesnym reinterpretacjom mitów śródziemnomorskich i hebrajskich. Część zajęć zostanie przeznaczona na refleksję wokół mitologii mniej znanych: słowiańskiej, germańskiej, skandynawskiej.
Wykorzystanych zostanie kilka współczesnych perspektyw metodologicznych: antropologia literatury, komparatystyka literacka, estetyka recepcji.
Uczestnicy i uczestniczki wraz z prowadzącym będą badać obecność dawnych mitów w literaturze polskiej oraz powszechnej, a także dziełach rozmaitych sztuk: malarstwa, rzeźby, muzyki, filmu.
Pojawi się także problematyka mitu jako fenomenu życia społecznego.
Co najmniej dwa spotkania w roku odbędą się poza gmachem Wydziału Polonistyki - w Teatrze Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, ewentualnie Galerii Prześwit lub Galerii Profile.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA. Student/studentka zna i rozumie:
- strukturę, zasady językowe i kompozycyjne pracy naukowej;
- podstawowe metody badawcze w literaturoznawstwie oraz kulturoznawstwie;
- pojęcie mitu w rozmaitych jego współczesnych odmianach.
UMIEJĘTNOŚCI. Student/studentka potrafi:
- przygotować pracę będącą podstawą starań o tytuł zawodowy licencjata;
- właściwie dobierać i wykorzystywać źródła, w tym internetowe, niezbędne do stworzenia humanistycznej pracy naukowej;
- odpowiednio korzystać z narzędzi teorii i poetyki do analizy tekstów literackich i kulturowych;
- poprawnie stosować aparat pojęciowy z zakresu literaturoznawstwa;
- wskazać rolę mitu w funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa; tutaj: mit socjopolityczny;
- rozpoznawać i interpretować symbolikę mitologiczną;
- samodzielnie dokonywać kwerend bibliotecznych oraz internetowych;
- podejmować inne proste działania badawcze z zakresu literaturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych;
- współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Student/studentka jest gotów/gotowa do:
- przyjmowania nowych idei, opinii i punktów widzenia w oparciu o nową wiedzę;
- uznania etycznych następstwa wynikających z wymogu rzetelnego przekazywania wiedzy;
- w pełni respektowania zasady naukowej uczciwości;
- ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
- organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny oraz weryfikacji swoich dokonań.
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia stanowi terminowe złożenie pracy dyplomowej.
Wysoce wskazana jest aktywność podczas zajęć.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Osoby uczestniczące w seminarium zobligowane są do samodzielnej pracy, bez wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstu pracy dyplomowej. Systemy takie mogą być wykorzystywane jako pomoc w kwerendach oraz wyszukiwaniu wyników badań po ustaleniu z prowadzącym (zgodnie z uchwałami Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia i Rady Dydaktycznej).
Nakład pracy i punkty ECTS:
2 ECTS – udział w zajęciach (60 godz.)
5 ECTS – bieżące przygotowanie do zajęć (150 godz.)
5 ECTS – napisanie pracy dyplomowej (150 godz.)
Literatura
Literatura podmiotu:
- Ajschylos, Sofokles, Eurypides. Antologia tragedii greckiej, oprac. S. Stabryła, Kraków 1975, stąd: Sofokles, Król Edyp; Eurypides, Medea;
- Barys Ł., Kości, które nosisz w kieszeni;
- Grave R., Mity starożytnej Grecji, przeł. A. Nowicki, Warszawa 1994 (wybór);
- Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 2005 (fragmenty);
- Ó hÓgáin Dáithí, Celtowie. Dzieje, Warszawa 2009;
- Owidiusz, Metamorfozy, przeł. A. Kamieńska i S. Stabryła, oprac. S. Stabryła, Wrocław 1995, księgi: I- III;
- Rak R., Baśń o wężowym sercu albo słowo wtóre o Jakubie Szeli 2019;
- Szrejter A., Herosi mitów germańskich t.1 i 2, Warszawa 2016;
- Szrejter A., Legenda wikingów, Warszawa 2017;
- Wergiliusz, Eneida, przeł. Z. Kubiak, Warszawa 1998 (wybrane pieśni).
Literatura przedmiotu:
- Armstrong K., Krótka historia mitu, Kraków 2005;
- Compagnone A., Demon teorii, Gdańsk 2010;
- Jauss H.R., Historia literatury jako prowokacja, Warszawa 1999;
- Stabryła S. (red.), Mit - człowiek - literatura, red., Warszawa 1992;
- Stabryła S., Mitologia dla dorosłych, Warszawa 2002;
- Węgłowski A., Wieki bezwstydu. Seks i erotyka w starożytności, Kraków 2018;
- Armstrong R., Młot i krzyż. Nowa historia wikingów, 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: