Prawne aspekty mediów 3007-S1A3PA
Przedmiot służy zapoznaniu studentów z podstawowymi pojęciami i praktyką stosowania prawa autorskiego w działalności literackiej i wydawniczej. Studenci w trakcie zajęć będą mieli okazję poznać podstawy prawa autorskiego i ich praktyczne znaczenie. Ten blok tematyczny będzie dotyczył zarówno zasad korzystania z cudzej twórczości oraz udostępniania utworów własnych, w szczególności za pośrednictwem zawodowych dystrybutorów treści. Dodatkowym elementem zajęć będzie prezentacja podstawowych informacji o polskim rynku wydawniczym oraz zasadach rynkowego obiegu książek i innych tekstów literackich, w tym ich form elektronicznych (m.in. e-booki, audiobooki, problematyka tzw. buy-out, self-publishingu). Zajęcia w formie wykładu będą prowadzone z wykorzystaniem prezentacji i przykładów praktycznych, by studenci mogli zrozumieć, jakie skutki w praktyce wywołują abstrakcyjne konstrukcje prawne.
W celu zapewnienia studentom umiejętności posługiwania się uzyskanymi informacjami w sytuacjach, z którymi mogą zetknąć się w życiu zawodowym, szczególna uwaga będzie poświęcona umowom zawieranym przez autorów z wydawcami, w tym przedstawieniu rozwiązań prawnych, służących zabezpieczeniu interesy twórców w możliwie szerokim zakresie. Uzupełniającym elementem w tym wypadku będzie przedstawienie podstawowych zasad prowadzania skutecznych negocjacji, w tym symulacja procesu negocjacyjnego – studenci będą musieli, odegrać role uprawnionego albo wydawcy, doprowadzić do zawarcia umowy (tzw. role-play). Wzbogaceniu praktycznego wymiaru zajęć może służyć będą poświęcenie fragmentu zajęć na krótkie spotkania z aktywnymi zawodowo autorami, tłumaczami i wydawcami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA Student/ka zna i rozumie:
- podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz ich praktyczne znaczenie w sferze twórczości literackiej i działalności wydawniczej;
- mechanizm umowy licencyjnej i rodzaje tego rodzaju umów wykorzystywane w działalności literackiej i wydawniczej;
- zasady prowadzeni negocjacji i umie jej skutecznie zastosować w praktyce;
- jak działają podstawowe zasady rynku wydawczego;
- rozumie, jak wygląda przebieg procesu negocjacji umowy.
UMIEJĘTNOŚCI Student/ka potrafi:
- opisać najważniejsze zasady korzystania z cudzego utworu;
- korzystać z cudzej twórczości we własnej twórczości artystycznej i zawodowej;
- odróżnić legalne oraz nielegalne serwisy i treści w internecie;
- wskazać i ocenić najważniejsze elementy umów prawno-autorskich, z którymi może zetknąć się we własnej twórczości artystycznej i zawodowej;
- znaleźć bardziej szczegółowe informacje dotyczących kwestii objętych zakresem wykładu i zastosować jej w praktyce we własnej twórczości artystycznej i zawodowej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student/ka jest gotów/gotowa do:
- zachowani dystansu w publicznych dyskusjach dotyczących prawa autorskiego, w szczególności korzystania z utworów w internecie;
- dyskutowania i przekazywania nabytej wiedzy na temat wpływu technologii na twórczość artystyczną i jej rozpowszechnienie;
- uznania prawnych i etycznych następstw związanych z własną działalnością literacką i wydawniczą.
Kryteria oceniania
Aktywność w trakcie zajęć i egzamin pisemny.
Uczestnicy zajęć mają prawo do dwóch nieobecności. Każda kolejna wymaga zaliczenia podczas konsultacji.
Korzystanie z narzędzi SI dozwolone jest tylko za zgodą prowadzącego i na zasadach ustalonych z prowadzącym.
Szacunkowy nakład pracy:
1 ECTS (30 godz.) - udział w zajęciach
1,5 ECTS (45 godz.) - bieżące przygotowanie do zajęć
1,5 ECTS (45 godz.) - przygotowanie do egzaminu
Literatura
R. Markiewicz „Ilustrowane prawo autorskie”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2018 r.;
P. Ślęzak „Umowy autorskie. Wzory umów z komentarzami”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2018 r.;
E. Szatkowska: „Prawo autorskie w praktyce. O prawach twórców i odbiorców utworów”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2023 r.
S. Stanisławska-Kloc, Plagiat naukowy – naruszenie prawa do autorstwa utworu, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego”, 2020, nr 3 (55), s. 89–108.
S. Stanisławska-Kloc, Przywłaszczenie autorstwa utworu (plagiat) w sferze działalności naukowej i akademickiej. Zagadnienia wybrane, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 2020, nr 3, s. 546–576.
P. Kowalewski: „Profesjonalne negocjacje. Psychologia rozmów nie tylko biznesowych”, wyd. OnePress, Warszawa 2022 r.
M. Chmielecki: „Techniki negocjacji i wywierania wpływu”, wyd. OnePress, Warszawa 2020 r.
„Raport o polskim rynku wydawniczym książek w 2022 roku” przygotowany przez Bibliotekę Narodową, dostęp: https://www.bn.org.pl/aktualnosci/4960-raport-o-polskim-rynku-wydawniczym-ksiazek-w-2022-roku.html
„Produkcja wydawnicza po pandemicznym kryzysie” przygotowany przez Bibliotekę Narodową, dostęp: https://www.bn.org.pl/aktualnosci/4612-produkcja-wydawnicza-po-pandemicznym-kryzysie.html
Proces wydawniczy w pigułce, poradnik dostępny: https://www.centrumkorekty.pl/14-krokow-do-stworzenia-ksiazki/
K.Bezubik: „Jak wydać i skutecznie wypromować książkę ?”, wyd. internetowe e-bookowo.pl, Warszawa 2023 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: