Komunikacja i kultura intermedialna 3007-S1A3KK
Komunikacja i kultura intermedialna to przestrzeń naszej teraźniejszości. Zajęcia oferują rozpoznawanie środków i narzędzi komunikacji intermedialnej, ustalenie cech kultury intermedialnej; refleksję nad udziałem intermedialności w kształtowaniu form dyskursywnych i funkcji w nich dominujących (np. informacyjnej, perswazyjnej czy estetycznej). W toku zajęć rozważymy relacje, w jakie wchodzą takie kategorie jak semiotyczność, medialność, modalność, inter/transtekstualność, inter/transmedialność, inter/transdyskursywność. Podejmiemy zagadnienia związane z modelowaniem medialnym tekstu, rzutowaniem modelowania technologicznego i medialnego na kulturę (technokultura, technoestetyka). Analizie poddamy zagadnienie przekładu intermedialnego, jego uwarunkowań, skutków w przestrzeni gatunków sztuki. Zajmiemy się medialnym modelowaniem struktur tekstowych (narracji, kompozycji, figur), problemem wzajemnych reprezentacji sztuk – wysiłkiem, jaki podejmują media sztuki w celu wyrażenia języka innych sztuk (remediacją języka sztuki). Pod namysł poddamy cyfrowe teksty transmedialne, hybrydy i palimpsesty medialne a także kulturę konwergencji.
Zagadnienia teoretyczne sondowane są na materiale empirycznym.
W cyklu 2023Z:
j.w. |
W cyklu 2024Z:
j.w. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie problemy badawcze związane z kulturą i komunikacją intermedialną - zapoznaje się z terminologią, teoriami, ustaleniami naukowymi dotyczącymi inter/transtekstualności, inter/transsemiotyczności, inter/transmedialności, inter/transdyskursywności – rozumie różnice między tymi kategoriami;
W zakresie umiejętności: student potrafi problematyzować zagadnienia powiązane z powyższymi kategoriami oraz modalnością, konwergencją mediów, hybrydyzacją tekstu, palimpsestowością mediów, remediacją, technokulturą i technoestetyką. Nabywa umiejętności tropienia, opisywania, interpretowania wpływu wymienionych zjawisk na kształtowanie znaczeń i struktur tekstowych, dyskursów i praktyk kulturowych, kultury pisma; rozpoznawania i analizowania perswazji medialnej.
W zakresie kompetencji społecznych: student jest gotów do uznania rangi refleksji dotyczącej omawianych zjawisk dla kształtowania się relacji społecznych.
Kryteria oceniania
Student zalicza przedmiot na podstawie testu w formie pytań otwartych. Na ocenę końcową ma też wpływ aktywność podczas zajęć (np. uczestnictwo w dyskusji, wprowadzenia do tematu dot. stanu badań, prezentacja krytyczna przykładów).
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków uzasadnionych i bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Nakład pracy studenta:
- uczestnictwo z zajęciach - 30 godzin (1 ECTS)
- przygotowanie się do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
- przygotowanie się do testu - 30 godzin (1 ECTS)
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:
1. Jeśli student chce (na potrzeby przygotowania się do zajęć, np. przygotowania prezentacji, analizy krytycznej przykładu) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Uwaga
• wykaz stanowi orientacyjną chmurę bibliograficzną, z której wybrane zostaną konkretne lektury;
• prowadzący zastrzegają sobie prawo dokonania zmian w zaproponowanym wykazie – dostosowania go do zgłaszanych w trakcie spotkań badawczych potrzeb uczestników, wskazywania fragmentów szczególnie ważnych dla planowanej dyskusji;
Proponowana literatura przedmiotu
Izabella Adamczewska, Pisarz w mediach masowych, czyli autentyzm jako literacki chwyt (auto)promocyjny, Teksty Drugie 2012/6
Birkholc Robert, Narracja subiektywna zapośredniczona jako filmowa „mowa pozornie zależna”, w: Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. E.Szczęsna, P.Kubiński, M.Leszczyński, Kraków 2017.
Chmielecki Konrad, Estetyka intermedialnosci, Kraków 2008.
Czochaj Małgorzata, O adaptacji, ekranizacji, przekładzie intersemiotycznym i innych zmartwieniach teorii literatury, filmu i mediów, Przestrzenie Teorii 2011, nr.16 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2747/1/choczaj_t_16.pdf
Hejmej Andrzej Skryptoralność Literatura w dobie społeczeństwa medialnego, Kraków 2022
5. Hejmej Andrzej, Komparatystyka intermedialna, Rocznik Komparatystyczny 2016/7 (lub Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. E.Szczęsna, P.Kubiński, M.Leszczyński, Kraków 2017
Kaczmarczyk Katarzyna, Narratologia transmedialna. Założenia, cele i badania, „Tekstualia” 2015/4(43).
Kubiński Piotr, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.
Sikorska Joanna, Ponad inter-, w kręgu trans-. Nowelizacje gier wideo jako przykład narracji transmedialnych, „Forum poetyki” 2019 nr18. file:///F:/ksi%C4%85%C5%BCki%20cz.2%20intermedialno%C5%9B%C4%87/J.%20Sikorska,%20Nowelizacje%20gier%20wideo%20jako%20przyk%C5%82ad%20narracji%20transmedialnych.pdf
Słodczyk Rozalia, Terminologiczne konfuzje wokół zagadnienia relacji werbalno-wizualnych: ekfraza a intersemiotyczność, intermedialność, obrazowość, ikoniczność, w: „Porównania” 2018/1.
Szczęsna Ewa, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018.
Szczęsna Ewa, Poetyka mediów, Warszawa 2007, s.14-36. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17354/poetyka%20ksi%20%20ka%20ost.pdf?sequence=1
Wasilewska-Chmura Magdalena, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki, Kraków 2011, s.19-43.
Winiecka Elżbieta, Poszerzanie pola literackiego. Studia o literackości w internecie, Kraków 2020.
Wysłouch Seweryna Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuk, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Universitas, Kraków 2004
W cyklu 2023Z:
j.w. |
W cyklu 2024Z:
j.w. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
prowadzący zastrzega sobie prawo do wprowadzania modyfikacji w sferze lektur, podejmowanych zagadnień, dostosowywania ich do bieżących potrzeb studentów. |
W cyklu 2024Z:
prowadzący zastrzega sobie prawo do wprowadzania modyfikacji w sferze lektur, podejmowanych zagadnień, dostosowywania ich do bieżących potrzeb studentów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: