Kulturowa historia mediów 3007-S1A3KH
W trakcie ćwiczeń omówimy takie tematy jak:
- Krótka historia mediów (ze szczególnym uwzględnieniem mediów polskich oraz wydarzeń historycznych i politycznych). Przedmiot badań i główne problemy nauki o mediach. Kłopoty terminologiczne. Pojęcie "nowe media". Prehistoria środków masowego przekazu. Krótka historia prasy. Rola przełomów technologicznych w historii mediów.
- Historia pisma: książka, prasa, druk, edycja – tradycje, techniki, dobre praktyki.
- Osiągnięcia w zakresie utrwalania obrazu statycznego i dynamicznego oraz w obszarze utrwalania i udostępniania dźwięku: telefon, radio, nośniki analogowe i cyfrowe (płyta gramofonowa, CD, kaseta magnetofonowa).
- Media a cyberkultura: społeczeństwo informacyjne, media społecznościowe, multiautorstwo, tokenizacja, komunikacja viralowa.
- Regulacja rynku mediów (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji) oraz prawodawstwo w zakresie funkcjonowania mediów (m.in. Ustawa Prawo Prasowe) i inne dokumenty regulacyjne (Karta Etyczna Mediów, Kodeks Etyki PR).
- Media w komunikacji społecznej: zakres komunikowania społecznego, jego środki i formy. Modele komunikacji. Terminy medioznawcze: fakt medialny, globalna wioska, agenda setting, priming, framing, gatekeeping, społeczeństwo informacyjne, ekonomia uwagi itp.
- Media społecznościowe: charakterystyka działania, zasięgi, zmiany w komunikacji, genologia. Współczesne szanse i zagrożenia związane z mediami: nowe trendy w dziennikarstwie związane z rozwojem technologicznym i zmianami społecznymi.
- Odbiorca/Twórca w przestrzeni mediów (zjawiska typu: bańka filtrująca, echo chamber, slaktywizm itp.). Badania odbioru mediów. Czytelnik - widz - odbiorca - uczestnik mediów interaktywnych. Kierunki rozwoju interaktywności. Zmieniająca się rola gatekeepera. Nowa publiczność. Psychologia mediów. Uzależnienia od mediów: FOMO.
- Współczesne kompetencje medialne (media literacy) i krytyczne myślenie: weryfikowanie źródeł informacji; klasyfikacja wiarygodności faktów i opinii; odczytywanie obrazów, liczb, wykresów, map; szanse i zagrożenia wizualizacji danych.
- Współczesne techniki dezinformacyjne: od clickbaitu, botyzacji po fake newsy, false newsy, deep fake'i, dezinformację i wojnę hybrydową; zjawiska, metody badań; przeciwdziałanie na poziomie personalnym i instytucjonalnym. Fact-checking i inne inicjatywy na rzecz poprawy komunikacji w sieci; współczesne narzędzia do weryfikowania informacji w sieci.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA Student/ka zna i rozumie:
- związki mediów z kulturą i cywilizacją;
- specyfikę różnych typów nowych mediów;
- zasadę konwergencji;
- podstawowe terminy z zakresu nauk o mediach i komunikowaniu.
UMIEJĘTNOŚCI Student/ka potrafi:
- przedstawić skróconą historię mediów;
- korzystać z informacji przekazywanych przez media i krytycznie je analizować;
- odróżniać fakty od opinii;
- scharakteryzować różne typy nowych mediów w ich szerokim spektrum;
- odróżniać i charakteryzować technologie medialne;
- korzystać z narzędzi ułatwiających poznawanie nowych trendów w mediach;
KOMPTENCJE SPOŁECZNE Student/ka jest gotów/gotowa do:
- uznania społecznych, kulturowych i ekonomicznych uwarunkowań i konsekwencji działalności mediów;
- uczestnictwa w życiu kulturalnym, znając zagrożenia związane z rozprzestrzenianiem zwodniczych informacji w mediach.
Kryteria oceniania
1 Aktywny i zaangażowany udział w zajęciach grupowych i zadaniach indywidualnych
2. Wysoki poziom prac realizowanych w trakcie kursu
3. Pozytywny wynik sprawdzianu pisemnego (pytania otwarte i zamknięte), przygotowanego w oparciu o nabytą wiedzę i umiejętności
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione.
Korzystanie z narzędzi SI dozwolone jest tylko za zgodą prowadzącego i na zasadach ustalonych z prowadzącym.
Szacunkowy nakład pracy:
1 ECTS (30 godz.) - udział w zajęciach
1 ECTS (30 godz.) - bieżące przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Briggs, Asa, Burke, Peter. 2011. Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do internetu. Tłum. J. Jedliński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Burgess, Jean, Green, Joshua. 2011. Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa. Tłum. T. Płudowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieci. Tłum. J. Stawiński, S. Szymański, K. Pawluś, M. Marody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Eriksen, Thomas Hylland. 2003. Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, przeł. G. Sokół. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
5. Jenkins, Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
6. Levinson, Paul. 2010. Nowe nowe media. Tłum. M. Zawadzka-Strączek. Kraków: Wydawnictwo WAM.
7. McLuhan, Marshall. 2004. Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo WNT.
8. McLuhan, Marshall. 2021. Galaktyka Gutenberga. Tłum. A. Wojtasik. Warszawa: Narodowe Centrum Nauki.
9. Mencwel, Andrzej. 2006. Wyobraźnia antropologiczna w: Wiedza o kulturze, red. A. Mencwel. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
10. Sartori, Giovanni. 2007. Homo videns. Telewizja i post-myślenie. Tłum. J. Uszyński. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
11. Wallace, Patricia. 2001. Psychologia Internetu. Warszawa: Rebis.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: