Gatunki internetowe i język nowych mediów 3007-S1A3GI
Na zajęciach przyjrzymy się wybranym gatunkom medialnym, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk nowych, nietypowych lub intensywnie ewoluujących (m.in. wróżba, oświadczenie, commentary, pasta, podcast, reality show).
Ustalenia poprzemy wiedzą z zakresu genologii medialnej (różne koncepcje gatunków, formaty).
Obserwacja będzie połączona z refleksją nad językiem nowych mediów i jego rolą w kreowaniu rzeczywistości. Wykorzystamy narzędzia językoznawcze, socjolingwistyczne i kulturoznawcze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza
Student zna:
- metody badawcze umożliwiające lingwistyczną analizę tekstów medialnych;
- podstawowe teorie i pojęcia z dziedziny językoznawstwa;
- gatunki medialne.
2. Umiejętności
Student potrafi:
- wykorzystać narzędzia językoznawcze do analizy przekazów medialnych;
- określić tendencje rozwojowe we współczesnej polszczyźnie w mediach;
- dostrzec i nazwać zabiegi językowe wykorzystywane w mediach.
3. Kompetencje społeczne
Student rozumie:
- rolę mediów w społeczeństwie;
- wpływ mediów na literaturę i sztukę;
- potrzebę refleksji nad językowym kształtem przekazów medialnych.
Kryteria oceniania
Metody:
1. Dyskusja – zajęcia będą miały charakter konwersatoryjny, najważniejszym elementem będzie twórcza dyskusja.
2. Analiza przekazów medialnych.
3. Samodzielna obserwacja zjawisk z obszaru współczesnych mediów.
Kryteria oceny:
Kolokwium/test
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000.
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
Bauer Z., Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012.
Briggs M., Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym, przeł. B. Radwan, Kraków 2012.
Burgess J., Green J., YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, Warszawa 2011.
Burkacka I., Memy a stereotypy, [w:] Internet jako przedmiot badań językoznawczych, red. E. Kołodziejek, R. Sidorowicz, Szczecin 2017.
E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Warszawa 2015.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2001.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.
Język w mediach elektronicznych, red. J. Podracki, E. Wolańska, Warszawa 2008.
Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.
Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań 2011.
Kaszewski K., Język dyskusji radiowej, Warszawa 2006.
Kaszewski K., Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach
informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa 2018.
Kępa-Figura D., Gry językowe we współczesnej komunikacji medialnej – semantyczna i pragmatyczna analiza języka mediów, „Prace Językoznawcze UWM” 11, Olsztyn 2009.
Kępa-Figura D., Nowak P., Językowy obraz świata a medialny obraz świata, „Zeszyty Prasoznawcze” 2006, z. 1–2.
Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009.
Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, tłum. A. Kacmajor, M. Kacmajor, Gdańsk 2000.
Lisowska-Magdziarz M., Polacy w nowej semiosferze. O perswazyjnych aspektach kultury popularnej [w:] Sztuka perswazji. Socjologiczne, psychologiczne i lingwistyczne aspekty komunikowania perswazyjnego, red. R. Garpiel, K. Leszczyńska, Kraków 2004.
Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.
Maciejak K., YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018.
Media audiowizualne, red. W. Godzic, Warszawa 2010.
Ogonowska A., Psychologia mediów i komunikowania, Kraków 2018.
Pisarek W., Język mediów czy język w mediach?, „Język Polski” 96(2), 2016.
Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Stachyra G., Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju, "Studia Medioznawcze", Warszawa 2017.
Uszyński J., Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004.
Więckiewicz M., Blog w perspektywie genologii multimedialnej, Toruń 2012.
Wilkoń A., Spójność i struktura tekstu, Kraków 2002.
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
Wojtak M., Językoznawca jako badacz mediów (zarys problematyki), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2015, nr 30.
Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2014.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: