Wykład monograficzny: Dzieje kontrkultury 3007-S1A2W2-4
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z genezą i dziejami zachodniej kontrkultury (przede wszystkim w jej amerykańskiej odmianie). Student otrzymuje wiedzę dotyczącą filozoficznych fundamentów kontestacji, jej mistycznych i religijnych wymiarów (obecnych w muzyce rozrywkowej, koncepcjach New Age, kulturze narkotyków, literaturze beat generation), związków z polityką (bunty studentów w Europie Zachodniej, pacyfistyczne ruchy młodzieży w USA), sztuki zaangażowanej, przemian w sferze kulturowej (seksualności, stylów życia, systemu wartości), deep ecology, ruchów w obronie mniejszości seksualnych i rasowych oraz dziedzictwa kontrkultury zachodniej i jej wpływu na kształt współczesnego świata.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z historii zachodniej literatury i kultury popularnej drugiej połowy XX wieku, sztuki zaangażowanej, koncepcji filozoficznych i umysłowych; ma wiedzę oraz rozumie wpływ zjawisk i przemian kulturowych ‒ zachodzących na Zachodzie w latach sześćdziesiątych ‒ na kształt współczesnego świata.
Kryteria oceniania
Test w formie pytań otwartych
Literatura
T. Maślanka, Kontrkultura, Warszawa 2017.
Kontrkultura. Motywy, manifestacje, dziedzictwo, red. A. Węcławiak, Poznań 2018.
T. Leary, Polityka ekstazy, Kraków 1998.
W. J. Burszta, M. Rychlewski, A po co nam rock? Między duszą a ciałem, Warszawa 2003.
M. Rychlewski, Rewolucja rocka, Gdańsk 2011.
J. Jarniewicz, All you need is love. Sceny z życia kontrkultury, Kraków 2016.
J. Baurdillard, Społeczeństwo konsumpcyjne, Warszawa 2006.
J. Jarniewicz, Bunt wizjonerów, Kraków 2019.
K. Krzan, Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, Warszawa 2008.
Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, red. W.J. Burszta, M. Czubaj, M. Rychlewski, Warszawa 2005.
A. Giddens, Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2006.
M. Pęczak, Subkultury w PRL, Warszawa 2002.
R. Kasprzycki, Dekada buntu. Punk w Polsce i krajach sąsiednich w latach 1977–1989, Kraków 2013.
K. Sipowicz, Hipisi w PRL, Warszawa 2008.
H. Hesse, Wilk stepowy, przeł. G. Mycielska, Warszawa 1996.
C. Wilson, Outsider, przeł. Traczewska, B. Moderska, T. Zysk, Poznań 1992.
B. Dylan, Kroniki, Wołowiec 2004.
Dylan i inni, red. S. Buryła, M. Friedrich, J. Klejnocki, Warszawa 2018.
J. Kerouac, W drodze, przeł. A. Kołyszko, Warszawa 2005.
W. S. Burroughs, Nagi lunch, przeł. E. Arden, Kraków 2014.
H.-C. Kirsch W drodze. Poeci pokolenia beatników: William S. Burroughs, Allen Ginsberg, Jack Kerouac, przeł. J. Raczyńska, Warszawa 2006.
A. Ginsberg, Skowyt i inne wiersze, przeł. A. Musiał, Bydgoszcz 1986.
H. Marcuse, Człowiek jednowymiarowy, przeł. S. Konopacki, Warszawa 1991.
E. Fromm, Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Warszawa 2003.
B.Dobraczyński, New Age, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: