Wykład monograficzny: Kulturowa historia muzyki rozrywkowej 3007-S1A2W2-3
Wykład monograficzny dotyczący historii muzyki rozrywkowej rozumianej jako istotna część kultury popularnej XX i XXI wieku. Punkt wyjścia stanowić będzie refleksja wokół roli muzyki w życiu człowieka, strategii odbioru utworów muzycznych, psychologicznych aspektów ich słuchania oraz społecznych uwarunkowań muzycznych wyborów i gustów.
Zarówno lektury, jak i towarzysząca im refleksja dotyczyć będą muzycznej genologii, dziejów muzyki rozrywkowej postrzeganej całościowo, historii poszczególnych zespołów, wykonawców i wykonawczyń.
Wśród gatunków muzycznych pojawią się między innymi: jazz, blues, folk, soul, rock and roll, rock i hard rock, rozmaite odmiany metalu, punk wraz z pochodnymi (hard core, crust i grind core), rock gotycki i inne gatunki przynależące do niszy dark independent (gothic, industrial, dark electro, ebm, aggrotech, harsch noise), techno oraz gatunki pokrewne, rap i hip hop.
Część spotkań poświęcona zostanie interpretacjom warstwy lirycznej poszczególnych utworów, pojawią się także wywiady z twórcami i twórczyniami współczesnej muzyki rozrywkowej.
Ważnym elementem spotkań będzie analiza przykładów teledysków jako realizacji intermedialnego gatunku kultury masowej.
W cyklu 2023L:
W roku akademickim 2022/23 wykład monograficzny będzie dotyczył następujących zagadnień: 1. Muzyka. Próba definicji. Współczesna muzyka klasyczna. |
W cyklu 2024L:
W roku akademickim 2022/23 wykład monograficzny będzie dotyczył następujących zagadnień: 1. Muzyka. Próba definicji. Współczesna muzyka klasyczna. |
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- znajomość gatunków współczesnej muzyki rozrywkowej i umiejętność ich rozróżniania;
- wiedza na temat strategii odbioru muzyki uwarunkowanych psychologicznie oraz społecznie;
- znajomość historycznych, społecznych i kulturowych kontekstów muzyki rozrywkowej;
Umiejętności:
- rozwój umiejętności prowadzenia samodzielnych kwerend bibliotecznych oraz internetowych;
- rozwój umiejętności prowadzenia dyskusji na temat tekstów kultury i rozmaitych uwarunkowań, w których pojawiają się i funkcjonują.
Kryteria oceniania
1. Frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności w całym cyklu zajęć);
2. Test w formie pytań otwartych dotyczących merytorycznych zagadnień pojawiających się trakcie zajęć (próg zaliczenia: 51%).
Praktyki zawodowe
Brak praktyk.
Literatura
Zob. informacje o zajęciach w cyklu 2022/2023.
W cyklu 2023L:
Malcolm Budd, Muzyka i emocje, Gdańsk 2014. |
W cyklu 2024L:
Malcolm Budd, Muzyka i emocje, Gdańsk 2014. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
- |
W cyklu 2024L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: