Teksty użytkowe - warsztaty 3007-S1A2TU
W ramach przedmiotu omówione i zrealizowane zostaną m.in. następujące tematy:
1. Po co nam teksty użytkowe? Specyfika, rodzaje, okoliczności wymagające formy pisemnej i ustnej.
2. Rodzaje odbiorców. Adresat wyobrażony. Sposoby dotarcia do adresata o odmiennym miejscu w strukturze hierarchicznej.
3. Techniczna strona redagowania pisma użytkowego. Szablon. Zwyczajowe "rubryki". Elementy niezbędne dla skuteczności doręczenia i przejrzystości pisma.
4. Przykłady pism użytkowych: podanie, wniosek, odpowiedź, reklamacja, ogłoszenie, zawiadomienie, zaproszenie, życiorys, list motywacyjny - w ujęciu warsztatowym.
5. Etykieta korespondencji. Tytulatura. Nawias grzecznościowy. Formuły wyrażające szacunek.
6. Korespondencja elektroniczna - etykieta i optymalizacja.
7. Prośby, żądania, podziękowania, przeprosiny - funkcje aktów grzecznościowych w tekstach użytkowych. Asertywność nadawcy i adresata.
8. Case studies: dekonstrukcja wybranych tekstów użytkowych.
Szczegółowe zagadnienia i tematy podejmowane w trakcie zajęć mogą zostać zmodyfikowane w zależności od zainteresowań i preferencji grupy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent/Absolwentka kursu zna i rozumie:
- specyfikę tekstów użytkowych,
- funkcje pism użytkowych i ich wymiar perswazyjny,
- pojęcie fortunności aktu komunikacji,
- zwyczajowe zwroty grzecznościowe i tytulaturę.
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent/Absolwentka kursu potrafi:
- dobrać argumenty w zależności od charakteru, tematyki, odbiorcy i założonych efektów,
- posługiwać się tytulaturą i formami grzecznościowymi stosownie do okoliczności,
- dopasować formę wyrazu do tematyki i potrzeb odbiorcy,
- poprawnie napisać podanie, reklamację, odpowiedź, wniosek.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent/Absolwentka kursu jest gotów/gotowa do:
- swobodnego operowania środkami językowymi i perswazyjnymi z myślą o zamierzonym celu,
- uczestnictwa w społecznym obiegu dokumentów,
- zabrania głosu w kwestiach społecznych, wyrażenia swojej opinii w sposób kulturalny i stosowny, asertywnego dążenia do zakładanych celów.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Pisemna praca zaliczeniowa, przygotowana w oparciu o nabytą wiedzę i umiejętności z zachowaniem najwyższej staranności.
2. Wysoki poziom prac realizowanych w trakcie kursu.
3. Aktywny i zaangażowany udział w zajęciach grupowych i zadaniach indywidualnych.
W wypadku niemożności uzyskania zaliczenia na zasadach opisanych powyżej (aktywność, prezentacja na forum) z powodu trudności osobistych, indywidualna forma zaliczenia może zostać uzgodniona z prowadzącym tylko i wyłącznie za okazaniem przez studenta dokumentu poświadczającego niedyspozycję (m.in. zaświadczenie z BON, dokumentacja lęku społecznego itp.).
Nakład pracy:
- udział w zajęciach: 30 godzin (1 ECTS),
- przygotowanie do zajęć: 30 godzin (1 ECTS),
- przygotowanie i realizacja pracy zaliczeniowej: 30 godzin (1 ECTS).
W trakcie całego semestru dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności należy zaliczyć w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt. 5 par. 17,
c. par. 33.
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Burcicka, Agnieszka. 2020. Praca biurowa i korespondencja. Podręcznik do kształcenia zawodowego. Warszawa: Wydawnictwo Ekonomik.
2. Maćkiewicz, Jolanta. 2022. Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Majewska-Tworzek, Anna, Piekot, Tomasz, Wolańska Ewa, Wolański, Adam. Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych. 2022. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Marcjanik, Małgorzata. 2013. Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre’u. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5. Marcjanik, Małgorzata. 2020. Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: