Małe formy publicystyczne - warsztaty 3007-S1A2MF
W ramach przedmiotu omówione i zrealizowane zostaną m.in. następujące tematy:
1. Czym jest publicystyka? Dlaczego w klasycznym ujęciu oddzielamy ją od informacji? Różnice między publicystyką, informacją a komunikacją nakłaniającą.
2. Gdzie, poza chodnikiem, szukać tematów - o inspiracji, odwołaniach, cytatach, skrzydlatych słowach, kulturze remiksu, intertekstualności i multiautorstwie.
3. Publicystyka w mediach tradycyjnych i w mediach "nowoczesnych".
4. Przykładowe małe formy publicystyczne: notka, wywiad, biogram, sylwetka, szkic, mem, komiks, relacja, fotorelacja, felieton, polemika, blog, reportaż - w ujęciu praktycznym i historycznym.
5. Od kogo warto się uczyć - o znaczących przedstawicielach publicystyki i twórcach medialnych, dawnych i współczesnych.
6. Dekonstrukcja. Analiza pragmatyczno-retoryczno-językowa na przykładzie wybitnej publicystyki.
Poszczególne zagadnienia i tematy podejmowane w trakcie zajęć będą modyfikowane w zależności od zainteresowań i preferencji grupy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent/Absolwentka kursu zna i rozumie:
- specyfikę różnego rodzaju tekstów publicystycznych,
- rys historyczny różnych gatunków publicystycznych,
- sylwetki i przebieg twórczości wybitnych przedstawicieli rodzimej publicystyki,
- różnicę pomiędzy treściami publicystycznymi, informacyjnymi oraz perswazyjnymi,
- znaczenie znajomości kontekstu, doświadczenia i wiedzy ogólnej dla jakości warsztatu pisarskiego.
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent/Absolwentka kursu potrafi:
- napisać atrakcyjną sylwetkę, wywiad, szkic, fotorelację, wpis w mediach społecznościowych,
- odwołać się do tradycyjnych kanonów gatunków publicystycznych,
- dopasować formę wyrazu do tematyki i potrzeb odbiorcy,
- swobodnie operować środkami językowymi.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent/Absolwentka kursu jest gotów/gotowa do:
- rozróżnienia komentarzy i opinii od faktów i informacji,
- krytycznego odbioru najpopularniejszych form publicystycznych,
- polemiki z publikowanymi treściami, m.in. z zakresu polityki, kultury i społeczeństwa.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Pisemna praca zaliczeniowa, przygotowana w oparciu o nabytą wiedzę i umiejętności z zachowaniem najwyższej staranności.
2. Wysoki poziom prac realizowanych w trakcie kursu.
3. Aktywny i zaangażowany udział w zajęciach grupowych i zadaniach indywidualnych.
W wypadku niemożności uzyskania zaliczenia na zasadach opisanych powyżej (aktywność, prezentacja na forum) z powodu trudności osobistych, indywidualna forma zaliczenia może zostać uzgodniona z prowadzącym tylko i wyłącznie za okazaniem przez studenta dokumentu poświadczającego niedyspozycję (m.in. zaświadczenie z BON, dokumentacja lęku społecznego itp.).
Nakład pracy:
- udział w zajęciach: 30 godzin (1 ECTS),
- przygotowanie do zajęć: 30 godzin (1 ECTS),
- przygotowanie i realizacja pracy zaliczeniowej: 30 godzin (1 ECTS).
W trakcie całego semestru dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności należy zaliczyć w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt. 5 par. 17,
c. par. 33.
Zasady korzystania z narzędzi SI
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Bąk, Janina. 2020. Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka. 2021. Kazimierz Wolny-Zmorzyński (red.). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
3. King, Stephen. 2021. Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
4. Pisanie. Z Ryszardem Kapuścińskim rozmawia Marek Miller. 2012 Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.
5. Przemowa noblowska Olgi Tokarczuk, https://www.nobelprize.org/uploads/2019/12/tokarczuk-lecture-polish.pdf, dostęp 12.05.2022.
6. Szczygieł, Mariusz. 2022. Fakty muszą zatańczyć, Warszawa: Dowody na Istnienie.
7. Tkaczyk, Paweł. 2017. Narratologia. Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8. Wolny-Zmorzyński, Kazimierz. 2007. Fotograficzne gatunki dziennikarskie. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: