Edycja tekstów w Sieci I 3007-S1A2ET-1
Student zapoznaje się z przykładami opracowania edytorskiego tekstu przeznaczonego do publikacji w przestrzeni cyfrowej. Wskazuje zalety i wady poszczególnych rozwiązań edytorskich. Ocenia rozwiązania wykorzystane na potrzeby publikacji: językowe, edytorskie, graficzne. Proponuje rozwiązania służące uwspółcześnianu tekstu z myślą o jego ponownej publikacji. Planuje pracę nad własnym tekstem przeznaczonym do edycji w sieci.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
– główne zasady dotyczące edycji tekstów określonego typu w Sieci, na przykładzie artykułów informacyjnych z różnych dziedzin, tekstów wykorzystanych na stronach internetowych urzędów oraz prostszych publikacji internetowych o charakterze indywidualnym;
– podstawowe trudności techniczne (edytorskie i kompozycyjne), które trzeba przezwyciężyć, zanim tekst zostanie opublikowany w Sieci;
– oczekiwania i potrzeby komunikacyjne czytelników docelowych przykładowego tekstu publikowanego w Sieci.
Umiejętności
Student potrafi:
– obiektywnie ocenić pod kątem trafności doboru rozwiązań technicznych i językowych przykładowy tekst publikowany w Sieci;
– rozpoznać i wskazać błędy i usterki natury technicznej, potwierdzone przez przykładowy tekst publikowany w Sieci;
– zidentyfikować i zaklasyfikować błędy i usterki natury językowej, potwierdzone przez przykładowy tekst publikowany w Sieci;
– naprawić błędy i usterki natury językowej, potwierdzone przez przykładowy tekst publikowany w Sieci;
– uzasadnić własny wybór rozwiązań technicznych i językowych na potrzeby przykładowego tekstu publikowanego w Sieci.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
– przedyskutowania rozwiązań językowych i technicznych, które zastosowano na potrzeby przykładowego tekstu publikowanego w Sieci;
– wyjaśnienia wad i zalet przejawianych przez przykładowy tekst publikowany w Sieci, a odnoszących się do komunikacji językowej;
– zaproponowania i przedstawienia własnej koncepcji technicznej i językowej tekstu przeznaczonego do publikowania w Sieci, a dotyczącego zagadnień interesujących studenta.
Kryteria oceniania
Projekt, omawiany i dyskutowany na zajęciach, w razie potrzeby kończony w domu. Aktywność na zajęciach, wykonywanie ćwiczeń.
Nieobecności:
1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt. 5 par. 17,
c. par. 33.
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Nakład pracy studenta:
3 ECTS (90 godzin pracy)
– udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS)
– przygotowanie do ćwiczeń i do sprawdzianu: 30 godzin (1 ECTS)
– praca nad projektem: 30 godzin (1 ECTS).
Literatura
A. Wolański, Edycja tekstów. Książka – prasa – WWW, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
materiały przygotowane przez prowadzącego zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: