Wykład monograficzny: Bestseller w kulturze 3007-S1A1W1-4
Celem zajęć jest ukazanie różnych oblicz współczesnej idolatrii w kulturze popularnej oraz opisanie mechanizmu alienacji samej sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem literatury i filmu. Ważną częścią zajęć będzie opis dominujących w tej kulturze kolektywnych mitologii ("fałszywych mitów" w ujęciu Mircei Eliadego) oraz wyraźne odróżnienie ich od mitu rozumianego jako język integrujący wspolnotę. Uczestnicy zajęć będą mogli lepiej zrozumieć proces wkraczania reklamy i marketingu w sfery dotąd zarezerwowane dla kultury wysokiej oraz mechanizm utraty estetycznej dominanty przez sztukę. Przykładowe zagadnienia omawiane na zajęciach to m. in. pojęcie idola i idolatrii w kulturze minionych wieków i we współczesnym świecie, dyktat nagród literackich i filmowych przy jednoczesnym rozmywaniu kryteriów wartościowania dzieła, problematyka "kultury eventów", tabloidyzacja życia społecznego, nowe formy obiegu literackiego i piśmiennictwa w Internecie, zatarcie granic między wizerunkiem medialnym a tożsamością i biografią twórczą; między dziełem artystycznym a produktem rynkowym; artystyczną kreacją a schematem kreatywności.
W cyklu 2023L:
Program realizowany jest zarówno w formie wykładowej i konwersatoryjnej, jak i poprzez spotkania z gośćmi-ekspertami w danej dziedzinie. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe monograficzne |
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: w sali |
Efekty kształcenia
K_W01 - Absolwent zna i rozumie problemy kultury popularnej, zjawiska i zagadnienia kultury masowej, rolę środków masowego przekazu w kształtowaniu kultury współczesnej.
K_U03 - Absolwent potrafi posługiwać się wiedzą historycznoliteracką, wyszukiwać informacje z zakresu XX-wiecznej historii literatury polskiej i europejskiej.
K_U05 - Absolwent jest gotów do uznania rangi refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i napisanie kolokwium, porządkującego nabytą wiedzę. Na pierwszych zajęciach zostaną wstępnie przedstawione cztery główne bloki zagadnień, które obejmują całokształt wiedzy wymaganej od uczestników kursu. Obowiązkowe będzie obejrzenie czterech filmów, ważnych dla zrozumienia tematu zajęć - tytuły ustalimy wspólnie na zajęciach. Lista lektur nie obowiązuje jako całość (tylko wskazane na zajęciach fragmenty książek oraz teksty) - wyznacza ona jedynie kierunek samodzielnego poszerzania wiedzy. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak praktyk zawodowych w ramach przedmiotu.
Literatura
T. Adorno, Sztuka i sztuki: wybór esejów, przeł. K. Krzemień-Ojak ; wybrał i opatrzył wstępem K. Sauerland, Warszawa 1990
Z. Bauman, Jane Fonda i nadmiar autorytetów, W: M. Halawa, P. Wróbel (red.), Bauman o popkulturze: Wypisy (s. 132-144). Warszawa 2008.
U. Eco, Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska i P. Salwa ; wstępem poprzedziła J. Ugniewska, Warszawa 1999.
J.E. English, Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej, przeł. P. Czapliński, Ł. Zaremba, Warszawa 2013.
J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, Kraków 2010.
W. Godzic, Kuba i inni. Twarze i maski popkultury, Warszawa 2013
W. Godzic, Znani z tego, że są znani: celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa 2007.
Idol w kulturze, red. Edward Fiała, Adam Fitas, Dariusz Skórczewski , Lublin 2017.
E. Illouz, Hardkorowy romans. "Pięćdziesiąt twarzy Greya", bestsellery i społeczeństwo, przeł. J. Konieczny, Warszawa 2015.
A. Keen, Kult amatora : jak internet niszczy kulturę, przeł. M. Bernatowicz, K, Topolska-Ghariani ; wprowadzenie K. Krzysztofek, Warszawa 2007.
Z. Kloch, "Reality Show i kultura masowa", "Pamiętnik Literacki" : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 95/3, 145-171.
P. Lehr- Spławiński, Bestseller za życia, pośmiertnie kanon [w:] Europejski kanon literacki. Dylematy XXI wieku, str. 231-237, Warszawa 2012.
J.-L. Marion, „O idolach, ciasnym rozumie i racjonalnej wierze”, [w:] „Znak” nr 746-747 (07-08) 2017, s. 70-75.
A. Martuszewska, J. Pyszny, Romanse z różnych sfer, Wrocław 2003.
R. Marszałek, Filmowa pop-historia, Warszawa 1984.
M. Mietliński, Mit a prawda według M. Eliadego, Studia Theologica Varsaviensia 1976, 14/2, 211-231.
M. Napiórkowski, Mitologia współczesna. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców zamieszkałych w globalnej wiosce, Warszawa 2013.
M. Sobocińska, Tożsamość, rola i mit artysty jako uwarunkowania jego wizerunku, Zarządzanie w kulturze 2019, 20, z. 2, s. 143-155.
E. Szponar, Fabryka splendoru. Światowe festiwale filmowe, Wołowiec 2022 (wyd. "Czarne")
M. Szpunar, "Medialna widoczność jako emanacja hiperobecności:. „Zeszyty Prasoznawcze” 2017, nr 3 (231), s. 494-504.
M. Twardowski , Rytuał kultury masowej, czyli deifikacja idoli. 2009Pobrane z: http://www.racjonalista.pl/kk.php/
W. Walczak, "Dlaczego Elvis to jeszcze bóg, a Doda to już celebrytka?", „Kultura popularna” 2008, nr 3 (21), s. 53-59.
L. Witkowski, Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Kraków 2011.
E. Wołkanowska-Kołodziej, "Remigiusz Mróz: autor, który rozbił bank", "Książki. Magazyn do Czytania" 2017, nr 2.
https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1514332,1,co-trzeba-wydac-zeby-byl-bestseller.read
W cyklu 2023L:
1. M. Mozer, Bestseller. Wstęp do problematyki badawczej i próba definicji, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum" 1998, nr 8. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Brak uwag |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: