Średniowiecze w kulturze popularnej 3007-S1A1K-02
Konwersatorium służące podkreśleniu ciągłości i ewolucji myśli europejskiej, ukazaniu zależności historyczno-kulturowo-literackich, wpływu i oddziaływań oraz sposobu obecności (transformacji) motywów, toposów, wzorców gatunkowych wywodzących się z literatury i kultury średniowiecza a funkcjonujących we współczesnej literaturze i sztuce polskiej oraz europejskiej.
Namysłowi oraz dyskusji poddane zostaną zarówno dzieła literackie, jak i inne teksty kultury w ujęciu komparatystycznym - refleksji wokół dzieł średniowiecza towarzyszyć będzie ogląd utworów współczesnych nawiązujących do kultury, filozofii i estetyki wieków średnich.
Istotną częścią programu będzie także wykorzystanie współczesnych badań nad średniowieczem, w szczególności filologicznych, kulturoznawczych, socjokulturowych.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2024Z: obowiązkowe monograficzne |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
I. Wiedza - student/studentka zna i rozumie:
1. podstawowe pojęcia związane ze średniowieczem jako epoką w znaczeniu historycznym, historycznoliterackim, historycznokulturowym;
2. najważniejsze dzieła literatury i kultury doby średniowiecza;
3. w zaawansowanym stopniu główne nurty, idee i konteksty XX- wiecznej oraz najnowszej literatury polskiej oraz powszechnej - w szczególności czerpiące ze spuścizny kulturowej wieków średnich;
4. zasób istotnych utworów współczesnych (polskich i obcych) przynależących do kultury popularnej, nawiązujących do średniowiecza poprzez topikę, wykorzystanie motywów i wątków, kreację postaci, aluzje natury estetycznej.
II. Umiejętności - student/studentka potrafi:
1. wykorzystać wiedzę z teorii i poetyki dzieła literackiego do analizy utworów literackich związanych z kulturą, historią i estetyką średniowiecza;
2. tworzyć tekst historyczno- lub krytycznoliteracki związany z tekstem kultury średniowiecznej lub współczesnej - ze szczególnym uwzględnieniem kultury popularnej;
3. uczestniczyć w dyskusji na temat recepcji średniowiecza we współczesnej popkulturze;
4. uczestniczyć w dyskusji dotyczącej problemów etycznych epoki średniowiecza oraz współczesności;
5. korzystać z zasobów stacjonarnych oraz wirtualnych bibliotek i repozytoriów.
III. Kompetencje społeczne - student/studentka jest gotów/gotowa do:
1. krytycznej oceny własnych dokonań (w trakcie dyskusji oraz weryfikacji pracy pisemnej);
2. przyjmowania nowych idei i zmiany ukształtowanych opinii, wynikające z pozyskanej nowej wiedzy oraz wpływu otoczenia, w szczególności odbiorców własnej twórczości literackiej (w trakcie dyskusji oraz pracy zespołowej);
3. krytycznej oceny tekstów kultury popularnej.
Kryteria oceniania
I. Ocena bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności:
1. Udział w dyskusji;
2. Zaangażowanie w pracę zespołową.
II. Krótka praca pisemna (esej) na temat wybranego problemu poruszanego na zajęciach.
Kryteria oceny pracy pisemnej:
1. Poprawność merytoryczna;
2. Oryginalność ujęcia;
3. Umiejętność wykorzystania kontekstów;
4. Kompozycja (z uwzględnieniem specyfiki eseju jako gatunku);
5. Poprawność stylistyczno-językowa.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Osoby uczestniczące w seminarium zobligowane są do samodzielnej pracy, bez wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstu pracy zaliczeniowej. Systemy takie mogą być wykorzystywane jako pomoc w kwerendach oraz wyszukiwaniu wyników badań po ustaleniu z prowadzącym (zgodnie z uchwałami Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia i Rady Dydaktycznej).
Nakład pracy studenta:
- udział w zajęciach: 30 godzin (1 ECTS)
- przygotowanie do zajęć: 30 godzin (1 ECTS)
- napisanie eseju: 30 godzin (1 ECTS)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podmiotu:
Jerzy Andrzejewski, Bramy raju;
Jacek Dukaj, Gotyk;
Jacek Dukaj, Katedra;
Umberto Eco, Imię róży;
Pär Lagerkvist, Kat;
Stanisław Lem, Maska;
Jean van Hamme, Grzegorz Rosiński, Thorgal: Zdradzona czarodziejka, Łucznicy;
Sapkowski Andrzej, Wiedźmin.
Filmografia:
Jean Jacques Annaud, Imię róży;
Ingmar Bergman, Siódma pieczęć;
Richard Carpenter, Robin z Sherwood (wybrany odcinek);
Robert Eggers, Wiking (The Northman);
Justin Kurzel, Makbet.
Literatura przedmiotu:
Jacques Le Goff, Długie średniowiecze;
Jacques Le Goff, O średniowieczu;
Johan Huizinga, Jesień średniowiecza;
Robert Ferguson, Młot i krzyż. Nowa historia wikingów;
James George Frazier, Czarownik, kapłan, król: wykłady o pierwotnych dziejach instytucji królewskiej;
James George Frazier, Złota gałąź;
Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna;
Dáithí Ó hÓgáin, Celtowie. Dzieje;
Ksenia Olkusz (red.), Zombie w kulturze;
Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: