Praktyki zawodowe w liceum 3007-N1B2PZ
W trakcie praktyk następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych studentów przez:
zapoznanie ze specyfiką szkoły; poznanie realizowanych zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji (plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów);
obserwowanie czynności podejmowanych przez nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyk:
a) toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
b) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
c) sposobu oceniania uczniów,
d) sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
e) funkcjonowania i aktywności poszczególnych uczniów w czasie zajęć (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych),
f) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa, zachowania dyscypliny i organizacji przestrzeni w klasie;
współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnych w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym: uczniów szczególnie uzdolnionych), organizowaniu przestrzeni w klasie, podejmowaniu działań w zakresie projektowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i jej udzielania;
pełnienie roli nauczyciela;
analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji, omawianie doświadczeń w grupie studentów.
Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być przygotowane, opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym.
Pisemny konspekt zajęć należy przedstawić opiekunowi praktyk przynajmniej na jeden dzień przed prowadzeniem zajęć.
Konspekty zajęć, projekty ćwiczeń itp. muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki.
Wymiar praktyk ciągłych: 150 godzin, w tym minimum: 25 godzin zajęć prowadzonych samodzielnie przez studenta.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
zasady funkcjonowania szkoły oraz zadania dydaktyczne przez nią realizowane;
rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole;
zagadnienia dydaktyki języka polskiego w szkole ponadpodstawowej.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.2/E.2.W1, D.2/E.2.W2, D.2/E.1.W3
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
wnikliwie obserwować działania dydaktyczne nauczyciela, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób wdrożenia w praktyce szkolnej zapisów podstawy programowej i programu nauczania dla szkoły ponadpodstawowej, stosowane metody i formy pracy, wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; potrafi przygotować dokumentację z obserwowanych zajęć dydaktycznych;
zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych lekcję lub cykl lekcyjny z uwzględnieniem celów kształcenia polonistycznego na III etapie edukacyjnym, adekwatnie dobierając metody, wykorzystując technologie informacyjne i racjonalnie gospodarując czasem;
analizować zaobserwowane lub doświadczone zdarzenia pedagogiczne, np. interakcje z uczniami oraz ich wpływ na sposób planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych;
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.2/E.2.U1, D.2/E.2.U2, D.2/E.1.U3
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do:
współpracy z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych;
podejmowania się i realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela;
prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
wykorzystywania procesu oceniania uczniów i udzielania im informacji zwrotnej w celu stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.2/E.1.K1
Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Praktyka: 150 godzin
Podstawa zaliczenia:
Obowiązująca dokumentacja przebiegu praktyk:
dziennik praktyk, w którym student odnotowuje przebieg poszczególnych zajęć hospitowanych i prowadzonych samodzielnie;
portfolio – konspekty zajęć, ćwiczenia i inne materiały wykorzystane w czasie praktyk;
karta samooceny praktykanta;
opinia opiekuna praktyki.
Praktyki zawodowe
Wymiar praktyk ciągłych:
150 godzin w tym minimum 50 godzin zajęć prowadzonych samodzielnie przez studenta.
Literatura
Program, podręczniki, materiały pomocnicze wykorzystywane w nauczaniu języka polskiego przez nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyk.
Szczegółowe zestawienie zalecanej literatury umieszczono w sylabusach przedmiotów Metodyka języka polskiego w szkole ponadpodstawowej (kształcenie literackie), Metodyka języka polskiego w szkole ponadpodstawowej (kształcenie językowe) oraz Metodyka języka polskiego w szkole ponadpodstawowej – warsztat.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: