Konteksty nauczania języka polskiego 3007-N1B2KJ
Ćwiczenia obejmują przedstawienie i analizę treści zawartych w programie nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej pod kątem ich związku z pokrewnymi naukami. Są przeglądem wybranych zagadnień z programu w powiązaniu z refleksją uzupełniającą i poszerzającą kompetencje nauczyciela i przydatne w procesie wykładania treści nauczania w szkole. Stanowią uzupełnienie wiedzy polonistycznej o rozszerzający kontekst kulturowy na poziomie adekwatnym do prowadzenia samodzielnych zajęć w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Istotą zajęć jest poszerzenie wiedzy i kompetencji kulturowych nauczyciela-polonisty oraz wyposażenie go w umiejętności przydatne dla realizacji nowoczesnych lekcji języka polskiego.
Kolejna funkcja przedmiotu to uzupełnienie wiedzy polonistycznej o konteksty literackie, filozoficzne, psychologiczne, filmowe, a także z dziedziny wiedzy o teatrze i sztukach pięknych, na poziomie adekwatnym do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą.
Szczegółowe informacje na temat zakresu tematycznego w sekcjach poszczególnych grup.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
fakty i koncepcje charakterystyczne dla wybranej dziedziny w powiązaniu z treściami polonistycznymi nauczanymi na II i III etapie edukacyjnym;
teksty literatury powszechnej oraz teksty kultury mogące stanowić ważne punkty odniesienia zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia;
istotę i funkcję integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej, potrzebę indywidualizacji nauczania oraz nauczania interdyscyplinarnego;
metody kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, korzystania z różnych źródeł wiedzy.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W7, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W15
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
powiązać wiedzę z wybranego zakresu z programem języka polskiego w szkole i zaproponować konkretne rozwiązania dydaktyczne;
zastosować nowoczesne metody nauczania w procesie dydaktyki polonistycznej służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
współpracować z innymi nauczycielami szkoły i ze środowiskiem pozaszkolnym.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do:
samodzielnego podejmowania poszukiwań kontekstów przyczyniających się do wzrostu efektywności nauczania;
rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej poprzez popularyzowanie wiedzy i zachęcanie do podejmowania prób badawczych, kształtowanie nawyku systematycznego uczenia się oraz odpowiedzialnego i krytycznego korzystania z różnych źródeł.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.K2, D.1/E.1.K3, D.1/E.1.K4, D.1/E.1.K7, D.1/E.1.K8, D.1/E.1.K9
Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Udział w zajęciach: 30 godzin
Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury, przygotowanie referatu): 15 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej (projektu): 15 godzin
Podstawa zaliczenia:
frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności);
przygotowanie do zajęć, np. przedstawienie referatu (wprowadzenia teoretycznego);
aktywny udział w zajęciach;
przygotowanie projektu zaliczeniowego.
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
Szczegółowe informacje na temat zakresu tematycznego i literatury przedmiotu znajdują się w sekcjach poszczególnych grup.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: