Programy autorskie i podręczniki polonistyczne w liceum 3007-N1B1PA
Punktem wyjścia zajęć jest analiza aktualnych podstaw programowych i wynikających z nich założeń merytorycznych. Przedstawiane są najczęściej wykorzystywane programy, analizie podlega ich wartość merytoryczna i dydaktyczna oraz przydatność w przygotowywaniu uczniów do wymagań stawianych przez egzamin maturalny. Analizie programów towarzyszy refleksja nad funkcjami podręcznika szkolnego, zwłaszcza zaś podręcznika polonistycznego w szkole ponadpodstawowej: dla kogo przeznaczony jest podręcznik i jakie powinny być kryteria jego wyboru. Szacowana jest także wartość podręcznika; przeglądowi podlegają najczęściej wykorzystywane obecnie podręczniki dla szkół ponadpodstawowych. Ostatnim zagadnieniem podejmowanym na zajęciach jest relacja pomiędzy podręcznikiem a możliwościami realizacji programu oraz sposoby wykorzystywania podręcznika w samokształceniu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
podstawę programową nauczania języka polskiego w szkole ponadpodstawowej;
główne (najbardziej popularne) programy nauczania dotyczące kształcenia polonistycznego w szkołach ponadpodstawowych;
główne (najbardziej popularne) podręczniki kształcenia polonistycznego w szkołach ponadpodstawowych;
kryteria wyboru programów i podręczników;
zagadnienia tworzenia i modyfikacji, analizy i oceny programów nauczania, a także zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
relacje pomiędzy podręcznikami i możliwościami realizacji programu;
sposoby wykorzystywania podręczników w samokształceniu.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W6, D.1/E.1.W7, D.1/E.1.W8, D.1/E.1.W9, D.1/E.1.W11, D.1/E.1.W15, B.2.W1, C.W3, C.W4, C.W 5, C.W7
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
przeanalizować rozkład materiału;
ocenić wartość merytoryczną i metodyczną programów oraz podręczników do kształcenia polonistycznego w szkole ponadpodstawowej, w tym identyfikować zadania szkolne z celami kształcenia;
ocenić przydatność poszczególnych programów i podręczników do przygotowania uczniów podchodzących do egzaminu maturalnego;
identyfikować powiązania treści kształcenia polonistycznego z innymi treściami nauczania;
dobierać środki dydaktyczne aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U2, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U7, B.2.U2, C.U1, C.U3, C.U4, C.U5
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do:
twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów;
doboru i adaptowania środków oraz metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania środków dydaktycznych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K3, D.1/E.1.K4, D.1/E.1.K7, D.1/E.1.K8, C.K1
Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Udział w zajęciach: 15 godzin
Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 5 godzin
Podstawa zaliczenia:
frekwencja (dopuszczalna jedna nieobecność);
bieżące przygotowanie do zajęć;
aktywność w trakcie ćwiczeń;
złożenie w terminie pisemnej pracy zaliczeniowej.
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyki zawodowe
Zgodnie z programem specjalizacji nauczycielskiej .
Literatura
Najczęściej wykorzystywane programy i podręczniki:
1. Oblicza epok – WSiP
2. Ponad słowami – Nowa Era
3. Sztuka wyrazu – GWO
4. Język polski – OPERON
Literatura przedmiotu:
1. C. Ornstein, F. P. Hunkins: Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały).
2. J. Nocoń: Dialogowość podręczników szkolnych [w:] Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994.
3. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja, red. Teresa Kosyra-Cieślak, materiał elektroniczny Ośrodka Rozwoju Edukacji (wybrane rozdziały).
4. Wybrane programy nauczania do języka polskiego (liceum i technikum) opublikowane na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Podczas pierwszych zajęć prowadzący w porozumieniu z grupą może zmodyfikować powyższą listę, np. rozszerzyć ją o teksty omawiające zagadnienia zgodne ze szczególnymi potrzebami i zainteresowaniami studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: