Praktyki zawodowe w szkole podstawowej (z egzaminem z metodyki) 3007-N1A3PZ-E
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych studentów przez:
- zapoznanie ze specyfiką szkoły;
- poznanie realizowanych zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji (plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów);
- obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji oraz aktywności uczniów: toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych; sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów; sposobu oceniania uczniów; sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej; funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć poszczególnych uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych); działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny, organizacji przestrzeni w klasie;
- współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy, podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- pełnienie roli nauczyciela;
- analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być przygotowane, tj. gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym.
Pisemny konspekt zajęć należy przedstawić opiekunowi praktyk przynajmniej jeden dzień przed prowadzeniem zajęć.
Konspekty zajęć, projekty ćwiczeń itp. muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki.
Wymiar praktyk: 120 godzin, w tym minimum 25 godzin zajęć prowadzonych samodzielnie przez studenta.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Michał Friedrich
Ewa Kozłowska
Agnieszka Mikołajczuk
Magdalena Trysińska
Tomasz Wroczyński
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
- zasady funkcjonowania szkoły oraz zadania dydaktyczne przez nią realizowane, a także sposoby dokumentowania szkolnej działalności dydaktycznej;
- zagadnienia dydaktyki języka polskiego w szkole podstawowej.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.2/E.2.W1, D.2/E.2.W2, D.2/E.1.W3
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
- wnikliwie obserwować działania dydaktyczne nauczyciela, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób wdrożenia w praktyce szkolnej zapisów podstawy programowej i programu nauczania dla szkoły podstawowej, stosowane metody i formy pracy, wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;
- potrafi przygotować dokumentację z obserwowanych zajęć dydaktycznych;
- zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych lekcję lub serię zajęć z uwzględnieniem celów kształcenia polonistycznego na II etapie edukacyjnym, adekwatnie dobierając metody, wykorzystując technologie informacyjne dla efektywności procesu kształcenia, racjonalnie gospodarując czasem;
- analizować zaobserwowane lub doświadczone zdarzenia pedagogiczne, np. interakcje z uczniami oraz ich wpływ na planowanie i prowadzanie zajęć dydaktycznych.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.2/E.2.U1, D.2/E.2.U2, D.2/E.1.U3
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do:
- skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych;
- podejmowania i realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela;
- prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych dla uczniów ze specjalnymi
- potrzebami edukacyjnymi;
- wykorzystywania procesu oceniania uczniów i udzielania im informacji zwrotnej w celu stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.2.K1
Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D.
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Praktyki: 120 godzin
Przygotowanie do zajęć: 20 godzin
Prowadzenie dokumentacji praktyki, konsultacje z opiekunem praktyk: 10 godzin
Metody i kryteria oceniania:
Podstawa zaliczenia:
1. Obowiązująca dokumentacja przebiegu praktyk:
- dziennik praktyk, w którym student odnotowuje przebieg poszczególnych zajęć hospitowanych i prowadzonych samodzielnie;
- portfolio – konspekty zajęć, ćwiczenia i inne materiały wykorzystane w czasie praktyk;
- karta samooceny praktyk;
- opinia opiekuna praktyki.
2. Egzamin pisemny sprawdzający kompetencje studenta w zakresie zastosowania wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z metodyką kształcenia literackiego i językowego w klasach IV-VIII.
Literatura
- Program, podręczniki, materiały pomocnicze wykorzystywane w nauczaniu języka polskiego przez nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyk.
- Szczegółowe zestawienie zalecanej literatury umieszczono w sylabusach przedmiotów Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie literackie) oraz Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: