Literackie konteksty Internetu 3007-M1A3LK
Przedmiot ma za zadanie wprowadzać humanistyczną wizję Internetu oraz wskazywać podstawowe obszary funkcjonowania literatury w sieci. Punktem wyjścia jest problematyka czytania z ekranu, poprzez którą można ukazać przemiany komunikacji społecznej, które zachodzą w dobie Internetu. Można też ukazać, wychodząc z tego punktu, przemiany komunikacji literackiej. Dobrym tego przykładem są blogi, które można interpretować jako sieciowe pamiętniki, kanały komunikacji, formy autopromocji itp. W tym kontekście interesujące wydaje się przyjrzenie się funkcjonowaniu drukowanych blogów, przez co można ukazać specyfikę przejścia od Internetu do druku i od druku do Internetu.
Kolejnym problemem podejmowanym na zajęciach będą wybrane aspekty życia literackiego doby Internetu. W sieci wyraziście przejawiają się bowiem przemiany kultury literackiej po 1989 r. Zwłaszcza ciekawie przedstawia się rola instytucji sieciowych w kreowaniu nowych wymiarów literatury. Takimi instytucjami są np. czasopisma literackie w sieci, które wyraźnie pokazują jak głębokie są dzisiejsze zmiany podstawowych instytucji kultury literackiej.
Innym aspektem są literackie wizje Internetu, także te bardzo zaawansowane, będące próbą przewidzenia jego rozwoju w ciągu stuleci; na przykładzie „Hyperiona” Dana Simmonsa i „Neuromancer” Williama Gibsona.
Nowym zagadnieniem funkcjonowania literatury jest problematyka hipertekstu, hipertekstowości, komunikacyjności, interakcyjności. W tym kontekście warto postawić pytanie o cechy nowego medium w aspekcie przemian gatunkowych literatury. Przykładu dostarczają np. polskie powieści internetowe, nie tylko zresztą hipertekstowe: "blok" Sławomira Shuty, "koniec świata według Emeryka" Radosława Nowakowskiego, "hipertekst" Roberta Szczerbowskiego oraz "540 dni w armii" Wiesława Pasławskiego.
Dla przyszłości literatury nie bez wpływu pozostaje kwestia wirtualizacji bibliotek i bibliotek wirtualnych. Stanowią one bowiem szanse i zagrożenie dla papierowej literatury. Innym problemem jest komercjalizacja rynku książki, rozwijająca się także poprzez Internet i dzięki sieci. Warto postawić sobie pytanie o księgarnie i portale internetowe o książce a ich znaczenie dla współczesnego modelu czytelnictwa. Co prowadzić może do końcowego pytania zajęć: jaka jest przyszłość książki? Jakie są wizje przyszłości papieru? Wśród tych pytań i zagadnień ma kształtować się - poprzez dyskusje i prezentacje literatury w Internecie - humanistyczna i humanizująca wizja sieci.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka
- zna rozmaite typy blogów oraz videoblogów, potrafi wyróżnić ich elementarne cechy,
- zna wizje zaawansowanej wersji Internetu w wybranych przykładach literatury popularnej,
- zna przykłady bibliotek wirtualnych,
- zna różne formy życia literackiego w Internecie.
Umiejętności
Student/ka
- potrafi scharakteryzować literaturę wizualną i powieści internetowe,
- potrafi wyróżnić i scharakteryzować wybrane komputerowe gry narracyjne, będące nowym, specyficznym typem interaktywnej literatury,
- potrafi scharakteryzować hipertekst,
- potrafi skorzystać z bibliotek wirtualnych.
Kompetencje społeczne
Student/ka
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form literatury wirtualnej,
- rozwija swoje zdolności w interakcjach z innymi użytkownikami Internetu.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, aktywny udział w zajęciach, praca zaliczeniowa w formie testu.
Literatura
Literatura podmiotu:
1 .Cortázar J., Gra w klasy, tł. Z. Chądzyńska, Kraków 1985.
2. Gibson W., Neuromancer, tł. P. W. Cholewa, Warszawa 1992.
3. Lem S., Cyberiada, Warszawa 2009.
4. Simmons D., Hyperion, tł. A. Nakoniecznik, Warszawa 2007.
5. Simmons D., Upadek Hyperiona, tł. A. Nakoniecznik Warszawa 2008.
Lista lektur literatury przedmiotu oraz najbardziej przydatne źródła internetowe zostaną podane na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: