Medyczna i logopedyczna terapia osób z dysfagią 3007-L1B2MT
1Celem zajęć jest:
Opanowanie wiedzy z zakresu fizjologii i patofizjologii połykania, kwalifikacji dysfagii.
Opanowanie wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii narządów żucia, górnego odcinka przewodu pokarmowego,
Opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu metod diagnostyki, leczenia i rehabilitacji dysfagii ustno-gardłowej.
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy w zakresie: opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu dysfagii ustno-gardłowej, anatomii i fizjologii narządów żucia, górnego odcinka przewodu pokarmowego, etiologii, umiejętności na temat zaburzeń połykania, metod ich diagnostyki rozszerzonej o instrumentalne badania, leczenia i rehabilitacji dysfagii ustno-gardłowej, przeprowadzania testów przesiewowych. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - student:
• Posiada wiedzę na temat anatomii i fizjologii jamy ustnej, gardła i górnego odcinka przewodu pokarmowego.
• Identyfikuje i opisuje objawy zaburzeń połykania.
• Zna rozpoznania medyczne stosowane w klasyfikacji zaburzeń połykania, rozumie różnicę pomiędzy zaburzeniami połykania, dysfunkcjami połykania, zaburzeniami karmienia, zaburzeniami odżywiania
• Podstawową wiedzę na temat patomechanizmu powstawania zaburzeń połykania, przeprowadzania testów przesiewowych, wskazań do rozszerzenia diagnostyki o badania instrumentalne, metod leczenia i rehabilitacji dysfagii
• Charakteryzuje metody terapeutyczne: kompensacyjne, adaptacyjne i restytucyjne.
Umiejętności – student:
• Potrafi zauważyć niepokojące objawy świadczące o ryzyku penetracji / aspiracji u chorego z zaburzeniami połykania.
• Potrafi samodzielnie przeprowadzić testy przesiewowe. Przeprowadzić wywiad logopedyczny, obserwację logopedyczną pacjenta, osłuchanie stetoskopem. Potrafi ocenić stan pacjenta i konieczność podjęcia pogłębionych interwencji diagnostycznych.
• Umie odczytać informacje zawarte w rozpoznaniu medycznym dokonanym przez laryngologa/foniatrę/gastrologa/neurologa.
• Potrafi pracować w zespole. Współpracuje z lekarzem (otolaryngologiem, foniatrą, gastrologiem, chirurgiem, neurologiem), fizjoterapeutą i dietetykiem w zakresie diagnozy i terapii pacjenta.
• W sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazuje pacjentowi i/lub jego opiekunom informacje o stanie pacjenta i planowanych oddziaływaniach diagnostyczno-terapeutycznych.
• Umie wykorzystać wyniki badania wideofluoroskopowego (VFSS) i endoskopowego (FEES) do diagnozowania i planowania terapii pacjenta z dysfagią.
• Wykorzystuje wiedzę do planowania terapii logopedycznej i sprawowania opieki okołooperacyjnej i ambulatoryjnej nad pacjentami z zaburzeniami połykania.
Kompetencje społeczne – student:
• Docenia wartość wiedzy wypracowanej w różnych współpracujących ze sobą dziedzinach naukowych stosowanych w logopedii.
• Nawiązuje empatyczny kontakt z pacjentem, przejawia pozytywną postawę w stosunku do osób przewlekle chorych; dostrzega kontekst emocjonalno-społeczny pacjenta z dysfagią i jego rodziny.
• Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.
Kryteria oceniania
Wykłady, prace domowe, wejściówki przed ćwiczeniami - Zaliczenie praktyczne i teoretyczne.
Zaliczenie praktyczne (zestaw 3 prób do wykonania + krótki opis filmu z VFSS/FEES);
Zaliczenie teoretyczne (po zaliczeniu praktycznym) test: 30 pytań jednokrotnego wyboru – 60% zalicza
Wejściówka przed rozpoczęciem ćwiczeń, po 4 godzinach wykładów - Pytania z zakresu anatomii krtani i gardła (obrazy endoskopowe) oraz oceny czynności nerwów czaszkowych (ze znajomością objawów porażeń); konieczność zaliczenia przed przystąpieniem do ćwiczeń
Literatura
Obowiązkowa:
• Jamróz B, Chmielewska-Walczak J., Milewska M. Instrumentalne metody badania zaburzeń połykania. Atlas, Wydawnictwo Medyk, 2019
• Aleksandrowicz R., Ciszek B. Anatomia Kliniczna Głowy i Szyi, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
• Cichero J. , Murdoch B., Dysphagia. Foundation, Theory and Practice, England 2006 r.
• Marks L., Rainbow D., Working with dysphagia, Speechmark Publishing Ltd, United Kingdom, 2006 r.
• Wprowadzenie do neurologopedii, pod. Red. Obrębowski. A., rozdz. 3, 25, 26, Poznań 2012 r.
• Biomedyczne podstawy logopedii, pod red. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska- Bray K., rozdz. 10, Gdańsk 2012 r.
Uzupełniająca:
Książki:
• Diagnosis and Treatment of Neurogenic Oropharyngeal Dysphagia, Bremen,
2014 r.
Czasopisma:
• Dysphagia
• Otolaryngologia Polska
• Clinical Otholaryngology
• Polski Przegląd Otolaryngologiczny
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: 1. Jamróz B, Chmielewska-Walczak J., Milewska M. Instrumentalne metody badania zaburzeń połykania. Atlas, Wydawnictwo Medyk, 2019 |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zakaz wykonywania zdjęć i nagrywania wykładów oraz ćwiczeń |
W cyklu 2024Z:
• Zajęcia kończą się egzaminem praktycznym, którego zaliczenie dopuszcza studenta do egzaminu pisemnego (test). • Do egzaminu praktycznego dopuszczeni będą studenci, którzy: mają obecność na wszystkich ćwiczeniach (w wyjątkowych przypadkach możliwa jest nieobecność na jednych ćwiczeniach, z zakresu którego tematyki W przypadku nieobecności: • ze względu na poruszanie na każdych ćwiczeniach innych zagadnień (zgodnie z grafikiem) – studenci w razie nieobecności zobowiązani są odrobić ćwiczenia z tym samym tematem w innym tygodniu z inną grupą Student ma obowiązek zgłosić się na egzamin praktyczny/teoretyczny w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się bądź niezaliczenia egzaminu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów. Informacje dodatkowe: - Zakaz wykonywania zdjęć i nagrywania wykładów oraz ćwiczeń. - Student zobowiązany jest do posiadania: stetoskopu, latarki, odzieży medycznej, obuwia na zmianę. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez Kierownictwo Kliniki Otolaryngologii Chirurgii Głowy i Szyi.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: