Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów 3007-L1B1MP
Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych oraz badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń.
Główne zagadnienia:
Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (teorie, hipotezy, zmienne, wskaźniki)
Etapy procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych
Podstawowe metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy)
Tworzenie i dobór narzędzi do badań
Badania normalizacyjne
Badania skuteczności interwencji
Dobór technik statystycznych i analiza danych
Interpretacja wyników badań
Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie metodologii badań empirycznych związanych z problematyką używania języka naturalnego oraz komunikowania się (w tym badań grup klinicznych); zna terminologię z zakresu metodologii badań empirycznych przydatną w badaniach z zakresu logopedii; ma wiedzę w zakresie planowania badań empirycznych, w tym dotyczących zaburzeń i opóźnień rozwoju systemu językowego i mowy.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną i metodologiczną w zakresie badań nad językiem i komunikacją w planowaniu własnej pracy badawczej ( w związku z planowaniem i opracowywaniem wyników badań do pracy magisterskiej oraz opracowywaniem pracy magisterskiej); umie samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować, stosując właściwe metody i narzędzia badawcze
Student umie prezentować stan wiedzy na podstawie literatury przedmiotu odnosząc się do metodologicznych aspektów analizowanych badań, opisywać badania własne z uwzględnieniem zastosowanych metod i narzędzi, formułować wnioski z badań i wskazywać ich ograniczenia; umie trafnie zestawić literaturę przedmiotu oraz umie opracować spis treści, odsyłacze, przypisy, aneksy
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań empirycznych, rozumie potrzebę uzupełnienia i doskonalenia wiedzy i umiejętności w tym zakresie i dąży do tego, dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji
Wykorzystuje wiedzę o metodologii badań empirycznych do planowania własnych działań badawczych i klinicznych (np. terapii logopedycznej, sprawowania opieki logopedycznej i prowadzenia terapii logopedycznej).
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, próg zaliczenia 60%
W trakcie zajęć dodatkowe aktywności będące zamiennikiem kontroli obecności
Literatura
Wybrane fragmenty z:
Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar
Józefacka, N. M., Kołek, M. F., & Arciszewska-Leszczuk, A. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. (T. 1). PWN.
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura uzupełniająca:
Bąk, J. (b.d.). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo WAB.
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: