Wprowadzenie do komunikacji językowej, wspomagającej i alternatywnej 3007-L1A3WK
Celem zajęć jest: zapoznanie studentów z istotą i funkcją komunikacji językowej oraz z systemami komunikacji alternatywnej i wspomagającej, jak również przekazanie studentom wiedzy na temat pracy z osobami niemówiącymi, z poważnymi zaburzeniami komunikacji werbalnej i/lub językowej, zapoznanie słuchaczy z metodami metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna znaczenie pojęć kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna, zna zasady pracy z osobami niemówiącymi, zna wybrane metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej
Umiejętności: student umie zaprogramować terapię logopedyczną osoby niemówiącej, stosując techniki informacyjno-komunikacyjne.
Kompetencje: student jest wrażliwy na potrzeby osób niemówiących
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, obecność na zajęciach.
Dopuszczalna 1 nieobecność.
Literatura
Literatura obowiązkowa
- Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- Grycman M., 2014, Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji, Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania, Kwidzyn.
- Grycman M., Kaczmarek B. B., 2014, Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej), Impuls, Kraków.
- Lechowicz A., 2005, Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niepełnosprawnością, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
- Michalik, M. 2018, Lingwistyczne podstawy terapii logopedycznej osób niemownych i niemówiących, Logopedia, 47, s. 287-297.
Literatura uzupełniająca: Artykuły i pozycje podawane na bieżąco.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: