Praktyki psychologiczno-pedagogiczne 3007-L1A3PP-1
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych studentów przez:
- zapoznanie ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest prowadzona; poznanie realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji;
- obserwowanie aktywności grup uczniów, interakcji dorosły – dziecko oraz interakcji między dziećmi, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach, czynności podejmowanych przez opiekuna oraz prowadzonych przez niego zajęć, dynamiki grupy;
- współdziałanie z opiekunem praktyk w sprawowaniu opieki nad grupą, podejmowaniu działań wychowawczych, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, w tym działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami wychowawczymi;
- pełnienie roli asystenta opiekuna-wychowawcy;
- analizę i interpretację zaobserwowanych (doświadczanych) zdarzeń pedagogicznych: prowadzenie dokumentacji praktyki, konsultacje z opiekunem praktyk.
Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być przygotowane, gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym.
Pisemny konspekt zajęć należy przedstawić opiekunowi praktyk przynajmniej na dzień przed prowadzeniem zajęć.
Konspekty zajęć, projekty ćwiczeń itp. muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student pogłębia i weryfikuje w działaniu praktycznym wiedzę, umiejętności oraz kompetencjena społeczne.
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1. specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest odbywana praktyka, w szczególności: zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji;
W2. zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1. zaobserwować funkcjonowanie dziecka, ucznia i nauczyciela w życiu przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty;
U2. dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Kryteria oceniania
Obowiązująca dokumentacja przebiegu praktyk: dziennik praktyk, w którym student odnotowuje przebieg poszczególnych zajęć hospitowanych, współprowadzonych i prowadzonych samodzielnie.
Zaliczenia praktyk dokonuje opiekun praktyk na podstawie dziennika praktyk oraz Zaświadczenia o odbyciu praktyki (zawierającego zakres wykonywanych przez studenta obowiązków i zwięzłą ocenę praktyki), wpisując odpowiednią adnotację do dokumentów studenta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: