Podstawy audiologii 3007-L1A3PI
Podczas wykładów studenci zdobywają wiedzę na temat fizjologii i anatomii narządu słuchu i równowagi; uczą się na temat diagnostyki zaburzeń słuchu i równowagi (podstawowe badania obiektywne i subiektywne), metod ich leczenia, postępowania z pacjentem w różnym wieku oraz jego opiekunami/rodziną, prowadzenia terapii surdologopedycznej, etc. Podczas wykładów przekazywane są wiadomości teoretyczne a podczas ćwiczeń informacje te poszerzane są o praktyczne zilustrowanie tematyki wykładów. Ćwiczenia odbywają się w pracowniach Ośrodka Implantów Słuchowych (Pracownia Surdologopedyczna, Pracownia Implantów Słuchowych) oraz w pracowniach badań słuchu i równowagi. Studenci zaznajamiają się z funkcjonowaniem sprzętów do badań, kontroli implantów słuchowych, etc., wykonują zadane ćwiczenia, niejednokrotnie uczestniczą w badaniach pacjentów. Z tych względów ćwiczenia te MUSZĄ odbywać się w Pracowniach klinicznych, a nie na salach seminaryjnych; takie rozplanowanie ćwiczeń wymaga podziału na jak najmniejsze grupy studenckie (8-10 osób).
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obecności, dopuszcza się maksymalnie 3h nieobecności (1 blok), do zaliczenia po uzgodnieniu z osobą prowadząca dany blok zajęć; zaliczenie ćwiczeń stanowi podstawę dopuszczenia do egzaminu pisemnego; nie ma możliwości zaliczenia ćwiczeń w przypadku braku obecności na więcej niż dwóch blokach zajęć;
egzamin pisemny - czas trwania to 30 minut, test przeprowadzany jest w formie elektronicznej w pracowni komputerowej WUM, jest to test 30 pytań, każda odpowiedź oceniana jest w skali od 0 lub1 punkt, 0 punktów dla nieprawidłowej odpowiedzi, 1 punkt- prawidłowa odpowiedź; maksymalna liczba punktów do uzyskania - 30; min. 16 punktów wymagane do zaliczenia
y
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
K_W06 w zaawansowanym stopniu budowę i czynności organizmu pozwalającą na zrozumienie procesów
fizjologicznych i patologicznych zachodzących w narządach: głosu, mowy (w tym układu nerwowego) i
słuchu w różnych okresach życia człowieka;
K_W10 charakterystykę i uwarunkowania zaburzeń mowy i języka takich, jak: afazja, dyzartria, niedokształcenie
mowy uwarunkowane: niedosłuchem, anatomicznym uszkodzeniem i/lub mózgową dysfunkcją,
upośledzeniem umysłowym, autyzmem; ma zaawansowaną wiedzę na temat planowania, budowania
procesu usprawniania mowy (w zakresie różnych rodzajów dyslalii i opóźnionego rozwoju mowy),
czytania i pisania, a także na temat metod zapobiegania niepożądanym zjawiskom w procesie
przyswajania mowy i języka;
K_W13 w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia patofizjologii narządów głosu, mowy (w tym układu
nerwowego) i słuchu z uwzględnieniem aspektów rozwojowych oraz wybranych rodzajów chorób i
zaburzeń ważnych z punktu widzenia logopedii.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
K_U03 poszerzać wiedzę na temat uwarunkowań rozwoju komunikacji ustnej i pisanej oraz alternatywnych
metod komunikacji, a także umiejętnie wykorzystywać te informacje w procesie diagnozy i terapii
logopedycznej oraz w działaniach dydaktycznych;
K_U04 zdobytą wiedzę dotyczącą zaburzeń i opóźnień w rozwoju systemu językowego i mowy, w szczególności
zaburzonego rozwoju mowy (dyslalia) i opóźnionego rozwoju mowy, także zaburzeń czytania i pisania,
wykorzystywać w planowaniu i organizacji procesu diagnozy i terapii logopedycznej; nieustannie rozwijać
swoją wiedzę i kompetencje w tych zakresach;
K_U05 w sposób fachowy, a jednocześnie zrozumiały dla odbiorcy i asertywny przekazywać informacje na temat
diagnozy i terapii logopedycznej, objawów zaburzeń mowy i języka, komunikacji alternatywnej i
wspomagającej oraz działań profilaktycznych i edukacyjnych;
K_U06 wykorzystać już zdobytą wiedzę teoretyczną z dziedziny nauk medycznych i nauk o zdrowiu w
diagnozowaniu zaburzeń mowy i języka, planowaniu terapii osób z zaburzeniami mowy i języka, a także
w podejmowaniu działań profilaktycznych;
K_U12 stale rozwijać swoją wiedzę w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu i dzięki temu skutecznie komunikować się ze specjalistami z różnych dziedzin.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
K_K03 świadomego postrzegania złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka
komunikacji, a także zależności między skutecznością działania a wyborem strategii komunikacyjnej
właściwej w danej sytuacji;
K_K05 świadomego postrzegania złożoności anatomii i fizjologii człowieka, w tym złożoności zjawiska głosu,
mowy i słuchu; krytycznej oceny własnej wiedzy w tym zakresie i dostrzegania zarówno jej bogactwa w
porównaniu z przedstawicielami innych dziedzin humanistyki, jak i własnych ograniczeń w tym zakresie;
dzięki temu potrafi skutecznie współpracować ze specjalistami zajmującymi się tymi zagadnieniami;
K_K06 dostrzegania i odpowiedzialnego analizowania trudności emocjonalno-społecznych pacjentów z
zaburzonym lub opóźnionym rozwojem mowy, a także do odpowiedzialnego wspierania ich w
pokonywaniu tych trudności; respektowania praw pacjenta, konstruktywnego komunikowania się z
pacjentem, jego rodziną oraz zespołem terapeutycznym;
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obecności, dopuszcza się maksymalnie 3h nieobecności (1 blok) nieusprawiedliwionych, do zaliczenia po uzgodnieniu z osobą prowadząca dany blok zajęć; zaliczenie ćwiczeń stanowi podstawę dopuszczenia do egzaminu pisemnego; nie ma możliwości zaliczenia ćwiczeń w przypadku braku obecności na więcej niż dwóch blokach zajęć;
egzamin pisemny - czas trwania to 30 minut, test przeprowadzany jest w formie elektronicznej w pracowni komputerowej WUM, jest to test 30 pytań, każda odpowiedź oceniana jest w skali od 0 lub1 punkt, 0 punktów dla nieprawidłowej odpowiedzi, 1 punkt- prawidłowa odpowiedź; maksymalna liczba punktów do uzyskania - 30; min. 16 punktów wymagane do zaliczenia
Literatura
Obowiązkowa: „Audiologia Kliniczna” red. Mariola Śliwińska- Kowalska, Mediton Łódź 2005, wyd. dowolne;
„Otolaryngologia Kliniczna” red. Kazimierz Niemczyk, Dariusz Jurkiewicz, Jacek Składzień,
Czesław Stankiewicz, Witold Szyfter; Medipage, Warszawa 2015, wyd. dowolne, Tom 2
„Surdologopedia. Teoria i praktyka’” red. Ewa Muzyka-Furtak, Gańsk, wyd. dowolne
Uzupełniająca: „Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu” Perier O. WSiP, Warszawa 1992
„Ćwiczenia z Otolaryngologii” red. Stanisław Iwankiewicz, PZWL, Warszawa 2007, wyd 6.
„Audiologia Kliniczna-zarys’’ red. Antoni Pruszewicz, UM Poznań, 2010 wyd 4;
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Imię i nazwisko koordynatora przedmiotu |
W cyklu 2024Z:
Imię i nazwisko koordynatora przedmiotu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: