Wprowadzenie do zaburzeń mowy 3007-L1A2WZ
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z tematyką szeroko pojmowanych zaburzeń mowy. Oprócz wprowadzenia do dyslalii czy opóźnionego rozwoju mowy, omówione zostaną także te zaburzenia, które nie stanowią przedmiotu odrębnych zajęć na studiach I stopnia (są natomiast objęte programem studiów II stopnia): afazja, dyzartria, zaburzenia mowy u dzieci z wadą rozszczepową, niepłynność mówienia, zaburzenia mowy w autyzmie. Podczas wykładu student pozna również podstawy diagnozy i terapii logopedycznej. Uczestnicząc w wykładzie, student przygotowuje się do kolejnych zajęć poświęconych poszczególnym typom zaburzeń mowy, a także do aktywnego odbywania praktyk logopedycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
Ma podstawową uporządkowaną wiedzę dotyczącą zaburzeń i opóźnień w rozwoju systemu językowego i mowy, zna podstawowe klasyfikacje zaburzeń mowy i opóźnień jej rozwoju.
Ma podstawową uporządkowaną wiedzę o zaburzeniach mowy tj.: afazja, dyzartria, niedokształcenie mowy – uwarunkowane: niedosłuchem, anatomicznym uszkodzeniem i/lub mózgową dysfunkcją, upośledzeniem umysłowym, autyzmem.
Zna podstawową terminologię logopedyczną, ma wiedzę ojej pochodzeniu, uwarunkowaniach historycznych oraz metodologicznych.
UMIEJĘTNOŚCI
Student
Umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, psycholingwistyki, psychologii, pedagogiki i logopedii oraz medycyny do formułowania ocen i sądów dotyczących mowy, poziomu jej rozwoju i zaburzeń, programowania postępowania terapeutycznego itp.; umie samodzielnie zdobywać informacje i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii
Dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
Dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy.
Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach (dopuszczone 2 nieobecności)
aktywne uczestnictwo w zajęciach
bieżące przygotowywanie się do zajęć
Zaliczenie na ocenę – pisemne, składające się z testu wyboru.
2,0 (ndst) więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające średnio poniżej 51% wymaganych treści
3,0 (dost) Nie więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające od 52 do 60% wymaganych treści
3,5 (ddb) Nie więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające od 61 do 70% wymaganych treści
4,0 (db) Nie więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające od 71% do 80% wymaganych treści
4,5 (pdb) Nie więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające od 81% do 90% wymaganych treści
5,0 (bdb) Nie więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające od 91% do 100% wymaganych treści
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Czaplewska E., Milewski S. (red.) 2012, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Domagała A., Mirecka U. (red.) 2018, Metody terapii logopedycznej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.) 2005, Neurologopedia. Podręcznik akademicki. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.), 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Grabias S., Kurkowski M. (red.) 2012, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kaczorowska-Bray K., Milewski S. (red.), 2016, Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Muzyka-Furtak E. (red.), 2015, Surdologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Literatura uzupełniająca:
Wskazana przez prowadzącego w zależności od wybranego zaburzenia mowy.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: