Stymulacja rozwoju mowy i języka dziecka 3007-L1A2SR-W3
Zajęcia prowadzone będą w 6 blokach tematycznych. Każdy blok będzie się składać z części teoretycznej oraz praktycznej (zadania przygotowywane przez studentów indywidualnie lub w grupach).
1. Rozwój mowy dziecka – omówienie. Ocena zdolności komunikacyjnych dziecka.
Blok ten poświęcony będzie logopedycznym metodom pracy z dzieckiem w pierwszych latach życia, ocenie rozwoju mowy i komunikacji.
2. Współpraca z rodzicami jako element profilaktyki pierwszorzędowej
W tej części przedstawione zostaną możliwości zaangażowania rodziców w stymulację i terapię małego dziecka. Omówione zostaną kwestionariusze rodzicielskie do oceny rozwoju mowy (IRMiK). Wspólnie zostanie stworzony "Kodeks dobrych praktyk" w kontaktach logopedy z rodzicami małego pacjenta.
3. Elementy integracji sensorycznej - stymulacja multisensoryczna
Przedstawione zostaną najczęstsze zaburzenia integracji sensorycznej, mające wpływ na rozwój mowy i języka. Omówione zostaną proste ćwiczenia sensomotoryczne, które mogą być elementem terapii logopedycznej.
4. Współczesna literatura dziecięca - możliwości wykorzystania w pracy logopedy
Przedstawione zostaną pozycję literatury dziecięcej, które można wykorzystać podczas zajęć logopedycznych - indywidualnych i grupowych dla dzieci w różnym wieku (Canizales, Tullet, Galewska-Kustra, Szwajkowscy, Bijsterbosch).
5. Jak wprowadzać ćwiczenia językowe?
Omówione zostaną ćwiczenia wspomagające rozwój podsystemów języka: fonologicznego, morfologicznego, leksykalnego i składniowego.
6. Grupowe zajęcia logopedyczne z elementami logorytmiki
Ta część poświęcona będzie grupowym zajęciom logopedycznym z elementami logorytmiki. Przedstawione zostaną propozycje zajęć dla dzieci w różnym wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
WIEDZA
- pogłębia wiedzę merytoryczną i metodologiczną na temat możliwości stymulacji rozwoju mowy i języka dziecka
- posiada wiedzę na temat czynników pre-, peri- i postnatalnych mających wpływ na rozwój mowy
- uzasadnia potrzebę stymulowania rozwoju mowy i języka
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi ocenić możliwości komunikacyjne dziecka
- potrafi przygotować ćwiczenia odpowiadające możliwościom poznawczym, społecznym i językowym dziecka
- potrafi zaplanować pracę terapeutyczną z dzieckiem i jego rodziną
- wykorzystuje w pracy logopedycznej inne metody: multisensoryczne, logorytmiczne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie możliwości stymulacji rozwoju mowy i języka
- propaguje wiedzę na temat potrzeb stymulacji rozwoju dziecka w pierwszych latach życia
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach. Realizacja zadań praktycznych indywidualnych i grupowych.
Sposób zaliczenia:
- oddanie w terminie zadań praktycznych,
- zaliczenie w formie pisemnej.
Literatura
• Bieńkowska K., 2012, Jak dzieci uczą się mówić, Warszawa.
• Błeszyński J.J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków.
• Cieszyńska J., Korendo M., 2012, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Karków.
• Cytowska B., Winczura E., 2016, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków.
• Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot.
• Diener K., 1999, Profilaktyka zaburzeń mowy. Przewodnik dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i lekarzy, Kielce.
• Dołęga Z., 2003. Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa. Prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice.
• Dubisz S. (red.), 2004, Nauka o języku dla polonistów, Warszawa.
• Emiluta-Rozya D., 1994, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa.
• Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy u dzieci 2, 4, 6-letnich, Warszawa
• Franczyk A., Krajewska K., 2002, Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju mowy, Kraków.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., 2000, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa.
• Jodzis D., 2013, Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Gdańsk.
• Jutrzyna E., 2005, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, [w:] L. Huryło, M. Zaorska (red.), Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, Olsztyn.
• Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice.
• Okraska-Ćwiek B., 2016, Przedszkolaki - sensoraki : scenariusze zajęć z terapii integracji sensorycznej do pracy z małymi dziećmi, Warszawa.
• Patkiewicz J. (red.), 2016, Znaczenie integracji sensorycznej w zaburzeniach rozwoju człowieka : monografia, Wrocław.
• Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk.
• Szmigielska Narbutt E., 2014, Elementy integracji sensorycznej w przedszkolu – niezbędnik nauczyciela, Warszawa.
• Walencik-Topiłko A., 2004, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, [w:] Sztuka w edukacji i terapii, M. Knapik i W.A. Sacher (red.), Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: