Swoistość nauczania dzieci dwujęzycznych w wieku przedszkolnym języka polskiego jako obcego/drugiego 3007-L1A2SN-W2
1. Czym jest: dwujęzyczność, dwukulturowość, szok edukacyjny.
2. Status języka polskiego: język obcy, odziedziczony, drugi, familijny.
3. Dwujęzyczność dzieci w wieku przedszkolnym - aspekty psychologiczne, pedagogiczne oraz edukacyjne.
4. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym (I).
5. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym (II).
6. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym (III).
7. Programy i materiały dydaktyczne nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym.
8. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku przedszkolnym (I).
9. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku przedszkolnym (II).
10. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku przedszkolnym (III).
11. Programy i materiały dydaktyczne nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku przedszkolnym.
12. Praktyczne przygotowywanie zadań językowych - rozwijających słownictwo (I).
13. Praktyczne przygotowywanie zadań językowych - rozwijających słownictwo (II).
14. Praktyczne przygotowywani zadań językowych - rozwijających struktury gramatyczne (I).
15. Praktyczne przygotowywani zadań językowych - rozwijających struktury gramatyczne (II).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu zajęć student:
- wiem, czym jest dwujęzyczność oraz dwukulturowość;
- zna metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym;
- zna programy i materiały dydaktyczne do nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym;
- zna różnice w metodyce nauczania dzieci w wieku przedszkolnym: dziecko cudzoziemskie vs. dziecko polonijne;
- potrafi samodzielnie przygotować zadania językowe;
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- przygotowanie zadań językowych ( 6 zadań);
Praktyki zawodowe
- brak
Literatura
1. Bhatia T. K., Ritchie W. C., The Handbook of Bilingualism, Oxford 2006.
2. Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańsk 2004.
3. Doughty C. T., Long M. H., the Handbook of Second Language Acquisition, Oxford 2003.
4. Gleason J. B., Ratner N. B., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005.
5. Jędryka B. K., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015.
6. Jędryka B. K., Poradnik metodyczny nauczania języka polskiego jako drugiego/ obcego dla polonijnych nauczycieli wychowania przedszkolnego, Warszawa 2015.
7. Jędryka B. K., Ja i mój świat. Program nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015.
8. Jędryka B. K., Ja i mój świat. Karty pracy do nauki języka polskiego jako obcego/drugiego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Część A, Warszawa 2015.
9. Jędryka B. K., Ja i mój świat. Karty pracy do nauki języka polskiego jako obcego/drugiego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Część B, Warszawa 2015.
10. Kamińska K., W stronę wielokulturowości w edukacji przedszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
11. Kotarba-Kańczugowska M., Przedszkolak uczy się języka obcego. Kręta droga, wielka frajda, „Języki Obce w Szkole” 2015, nr 1.
12. Kotarba M., Przedszkolak, język obcy i … ty. Metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach, Pułtusk 2007.
13. Krężałek A., Kompetencja językowa osób jedno- i wielojęzycznych, „Języki Obce w Szkole” 2008, nr 5.
14. Kurcz I., Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk 2007.
15. Małyska M., Figlarna kredka. Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci 5 – 6 letnich. 1, Kraków 2016.
16. Małyska M., Figlarna kredka. Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci 5 – 6 letnich. 2, Kraków 2016.
17. Małyska M., Figlarna kredka. Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci 5 – 6 letnich. 3, Kraków 2016.
18. Pamuła-Behrens M., Wszystko zaczyna się w przedszkolu – nauka języka obcego dla dzieci, „Języki Obce w Szkole” 2015, nr 1.
19. Sadowska-Gronet M., Wokół dyskusji na temat dwujęzyczności, „Języki Obce w Szkole” 2009, nr 4.
20. Siudzińska N., Stępień M., Poradnik logopedyczny dla nauczycieli polonijnych pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015.
21. Zurer Pearson B., Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: