Opóźniony rozwój mowy 3007-L1A2OM
Realizowane zagadnienia:
1. Zróżnicowanie zaburzonego i opóźnionego rozwoju mowy.
2. Definicje i klasyfikacje opóźnionego rozwoju mowy.
3. Etiologia i objawy opóźnionego rozwoju mowy.
4. Diagnoza opóźnionego rozwoju mowy. Narzędzia diagnostyczne – m.in. inwentarze rodzicielskie: IRMiK, KIRMiK; OTS-R. Formy diagnostyczne m.in. proste opóźnienie rozwoju mowy, opóźnienie rozwoju mowy, SORM.
5. Zasady i etapy usprawniania logopedycznego.
6. Ilustracje filmowe.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: zdalnie w sali | Ogólnie: zdalnie w sali | W cyklu 2024L: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
WIEDZA
- zna treść i zakres użycia terminów: zaburzony - opóźniony rozwój mowy i języka
- zna różne klasyfikacje opóźnionego rozwoju mowy
- ma podstawową wiedzę o przyczynach i objawach opóźnień mowy
- zna podstawowe metody diagnozowania opóźnionego rozwoju mowy
- zna zasady prowadzenia stymulacji rozwoju mowy dzieci
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi opracować plan terapii dziecka z opóźnionym rozwojem mowy
- potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania
- potrafi w jasny i skuteczny sposób przekazać wskazówki rodzicom, opiekunom dziecka dotyczące właściwego postępowania stymulującego prawidłowy rozwój mowy
Kryteria oceniania
uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie pisemne na ocenę - próg zaliczenia - 60 % pkt., możliwe w formie zdalnej - regulacje wynikają z odpowiednich przepisów UW
Literatura
Czaplewska E. (2012) „Rozumienie pragmatycznych aspektów wypowiedzi przez dzieci ze specyficznym zaburzeniem językowym SLI”. Harmonia Universalis, Gdańsk.
Dilling – Ostrowska E. (1982) „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego”. [w:] red.J.Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci”, Warszawa.
Emiluta – Rozya D. (2002) „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego”, Szkoła Specjalna nr 3.
Emiluta-Rozya D. (2007) „Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy”. [w:] Poradnik Językowy z. 8, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Emiluta-Rozya D. (2008) "Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] J. Porajski-Pomsta (red.) Diagnoza i terapia w logopedii, , Elipsa, Warszawa.
Emiluta-Rozya D. (2013), "Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym". Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Foniatria kliniczna (1992) (red.) Pruszewicz A., PZWL, Warszawa
Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole.
Grabias S. (1994)„Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy”, Audiofonologia T. VI Warszawa – Lublin.
Grabias S. (2001) „Perspektywy opisu zaburzeń mowy”, [w:] „Zaburzenia mowy”. (red.) Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Haman E., Fronczyk K, Łuniewska M. (2012), Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk.
Herzyk A. (1993) „Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne”, Audiofonologia T.V., Warszawa-Lublin.
Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (1999), Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy [w:] Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole.
Kaczmarek B. ( 1993) „Mowa a kształtowanie się asymetrii mózgowej”. [w:] Scholasticus 4-5, Linea, Wrocław-Lublin.
Knobloch – Gala A. ( 1990) „Asymetria i integracja hemisferyczna a mowa i niektóre jej zaburzenia”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Krasowicz-Kupis G. (2012) „SLI i inne zaburzenia językowe”, GWP, Sopot
Krajewski G., Smoczyńska M. (2012), "Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji", Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Kurowska M. (2012) „Rozwijanie aktywności werbalnej jako działanie diagnostyczno-usprawniające”[w:] Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, red. Porayski-Pomsta J, Przybysz-Piwko M., Elipsa, Warszawa.
Kurowska M. (2017) „Rola rodzica w procesie stymulacji mowy dziecka z opóźnionym rozwojem mowy”, [w:] Forum Logopedy, nr 22, Forum Media Polska, s. 23-27.
Leonard L. (2005) „SLI- Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Logopedia.(2008) „Standardy postępowania logopedycznego” T.23, Lublin
Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D. (1998) „Propozycja modyfikacji projektu „Badania Mowy” Ireny Styczek”, Logopedia 25, Lublin.
Mierzejewska H., Przybysz - Piwkowa M. (1997) „Rozważania na temat terminologii logopedycznej”. w: „Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej”. Materiały z konferencji . Wydawnictwo DiG, Warszawa.
Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) „Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Pruszewicz A. (1992), Foniatria, PZWL
Przybysz – Piwkowa M. (1993) „Jak pomóc dziecku z trudnościami w komunikacji werbalnej w poznawaniu morfologii języka”,Uniwersytet Gdański , Gdańsk.
Pużyński S., Wciórka J.(red. przekładu) (1997), „Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne”. Kraków-Warszawa.
Rodak H., Nawrocka D. (1993), „Od obrazka do słowa. Gry rozwijające mowę dziecka”. WSiP, Warszawa.
Smoczyńska M.(2012) Opóźniony rozwój mowy a ryzyko SLI: wyniki badań podłużnych dzieci polskich, [w:] Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka. (red.) Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M., Elipsa, Warszawa.
Szeląg E. (1996) „ Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych.”, Logopedia nr 23, Lublin.
Stecko E. (2009) „Sprawdź jak mówię – karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”
Smoczyńska M.(2012), " Opóźniony rozwój mowy a ryzyko SLI: wyniki badań podłużnych dzieci polskich", [w:] Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka. (red.) Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M., Elipsa, Warszawa.
Weitzman E., Greenberg J. (2014) „Razem uczymy się mówić. Przewodnik dotyczący wspomagania rozwoju językowego dla opiekunów i nauczycieli przedszkolnych”, Harmonia, Gdańsk.
Zaleski T.(1992) „Opóźniony rozwój mowy u dzieci”, PZWL, Warszawa.
Zalewska M. (1998) „ Dziecko z zespołem prostego opóźnienia rozwoju mowy”. [w:] „Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy” red. J. Rola, Wydawnictwo WSPS. Lublin.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia w semestrze letnim 2020/21: |
W cyklu 2024L:
Zajęcia w semestrze letnim 2020/21: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: