Wprowadzenie do logopedii 3007-L1A1WL
Student poznaje zadania logopedii jako nauki oraz zadania logopedy i jego rolę w usprawnianiu porozumiewania się językowego w przypadku zaburzeń w porozumiewaniu się w mowie i/lub piśmie. Zostaje wprowadzony w złożoną problematykę klasyfikacji zaburzeń mowy i języka. Poznaje podstawowe kryteria i podziały zaburzeń porozumiewania się językowego oraz terminy używane w logopedii. Student otrzymuje informacje na temat rozwoju logopedii. Poznaje wybrane klasyfikacje, współistniejące współcześnie w logopedii wraz z ukazaniem ich związku z określoną teorią lingwistyczną.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna pojęcia: logopedia, mowa, język, norma językowa, błąd językowy, intonacja, głoska, cechy artykulacyjne, zaburzenie mowy
Ma podstawową wiedzę na temat budowy i działania narządów koniecznych do porozumiewania się.
Rozumie, na czym polega proces przyswajania mowy w rozwoju człowieka, jak ważny jest przebieg tego procesu. Wie, że jego zakłócenia wpływają na ewentualne pojawienie się zaburzeń mowy oraz na ich formę.
Zna podstawowe klasyfikacje zaburzeń mowy oraz terminologię dotyczącą tych zaburzeń. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w kolejnych zajęciach poświęconych poszczególnym typom zaburzeń.
Orientuje się w systemie opieki logopedycznej w Polsce oraz w Unii Europejskiej.
UMIEJĘTNOŚCI
Student odróżnia pojęcie mowy i języka, charakteryzuje podstawowe elementy wchodzące w skład systemu językowego.
Umie wskazać poszczególne narządy mowy i określa, w których etapach procesu mówienia są one aktywizowane.
Sprawnie posługuje się podstawową terminologią z dziedziny logopedii oraz z dziedzin pokrewnych. Definiuje poszczególne typy zaburzeń mowy i odróżnia je od siebie na podstawie cech charakterystycznych.
Uważnie przysłuchuje się wymowie własnej oraz wymowie innych osób. Zauważa podstawowe błędy w wymowie. Stara się korygować własną wymowę.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Rozumie, że logopedia jest dziedziną interdyscyplinarną i że jednym z jego przyszłych zadań będzie praca w interdyscyplinarnym zespole.
Zdaje sobie sprawę z tego, że logopedia jest dziedziną prężnie się rozwijającą i że w związku z tym praca logopedy wymaga nieustannego dokształcania się.
Zna podstawowe zadania logopedy w pracy z pacjentem, rozumie także ograniczenia wiążące się z jego rolą.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładzie. Dopuszczalna jest 1 nieobecność w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Zaliczenie pisemne (próg zaliczenia 60%). Niedopuszczalne jest korzystanie z systemów SI podczas pisemnego zaliczenia.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Czaplewska E., 2021, Zaburzenia rozwoju językowego, [w:] Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, t. I, red. S. Milewski, E. Czaplewska, Gdańsk, s. 390-408.
- Grunia G., Lechta V., 2011, Wprowadzenie do logopedii, Kraków.
- Minczakiewicz E., 1998, Początki i rozwój polskiej logopedii, Kraków.
- Gałkowski T., Jastrzębowska G., (red.) 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole.
Literatura dodatkowa:
- Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot.
- Kaczmarek L., 1991, Model opieki logopedycznej w Polsce (Projekt), Gdańsk.
- Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, 2014, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin.
- dokumenty Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej dot. organizacji opieki logopedycznej w Polsce
W cyklu 2023Z:
Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Wykład w 1. połowie semestru od 4.10 do 22.11 |
W cyklu 2024Z:
Wykład w 1. połowie semestru |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: