Pediatria 3007-L1A1PE
Wykłady o następującym układzie tematycznym:
Podstawowe wiadomości na temat pediatrii, historii medycznej opieki nad dziećmi. Informacje na temat historii i współczesności Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego oraz organizacji opieki pediatrycznej w Polsce. Odrębności rozwoju najważniejszych układów narządów u dzieci. Podstawowe informacje dotyczące prawidłowego rozwoju fizycznego i psychoruchowego dzieci. Podstawy genetyki i występowanie wad wrodzonych. Podstawowe informacje na temat zaburzeń dotyczących okresu płodowego i noworodkowego. Wpływ zakażeń na występowanie zaburzeń rozwoju dzieci. Podstawowe informacje na temat chorób zakaźnych wieku dziecięcego. Zapobieganie zakażeniom, znaczenie szczepień profilaktycznych. Wpływ urazów na dalszy rozwój dzieci. Zapobieganie urazom i zatruciom. Podstawy symptomatologii pediatrycznej i postępowania przed lekarskiego w wybranych stanach chorobowych u dzieci. Podstawowe informacje na temat wpływu uzależnień na rozwój dzieci. Podstawowe informacje na temat patologii rodziny, dziecko krzywdzone
W cyklu 2024L:
Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z anatomią i fizjologią dziecka w kontekście problemów logopedycznych. Przedstawione zostaną zaburzenia dotyczące dzieci, mogące mieć wpływ na nieprawidłowy rozwój psychoruchowy. Omówione zostaną wady i schorzenia mające wpływ na rozwój mowy u dziecka. Przedstawione zostaną podstawowe informacje z zakresu audiologii mogące wpływać na problemy logopedyczne. Omówione zostaną możliwości diagnostyki i współpracy z pacjentem pediatrycznym. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu absolwent (student):
wiedza:
• posiada wiedzę na temat podstaw i rozwoju fizycznego i psychoruchowego dzieci.
• zna podstawy profilaktyki zdrowotnej dotyczącej dzieci, w szczególności w zakresie zapobiegania zakażeniom, sposobów zmniejszenia narażenia dzieci na urazy i zatrucia.
• zna sposoby postępowania przed lekarskiego w przypadku najczęstszych stanów chorobowych u dzieci.
• posiada podstawową wiedzę na temat medycznych przyczyn powstawania zaburzeń rozwoju mowy.
• posiada ogólną znajomość budowy i czynności organizmu w celu uzyskania podstaw dla zrozumienia procesów fizjologicznych i patologicznych zachodzących w narządach: głosu, mowy i słuchu w różnych okresach życia człowieka K_W18
• zna podstawowe przyczyny tworzenia się wad rozwojowych, uwarunkowanych genetycznie oraz nabytych, zależnych od działania czynników szkodliwych K_W29
umiejętności:
• potrafi charakteryzować uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka K_U08
• umie opisywać podstawowe współczesne ustalenia dotyczące zaburzeń psychoruchowych dziecka K_U11
• umie nazywać i charakteryzować patomechanizmy powstawania zaburzeń rozwoju dziecka: uwarunkowane uszkodzeniami psychoruchowymi, centralnego i/lub obwodowego układu nerwowego K_U12
kompetencje społeczne
• ma świadomość złożoności anatomii i fizjologii człowieka, w tym złożoności zjawiska głosu, mowy i słuchu K_K06
• umie współpracować z lekarzem pediatrą
• promuje wzorce zdrowego życia K_K09
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności na wykładach oraz zdania końcowego zaliczenia pisemnego w formie testowej.
Literatura
Garfunkel Lynn C., Kaczorowski Jeffrey M., Chrusty Cynthia – wybrane rozdziały w „Pediatric Clinical Advisor” Elsevier Mosby (wydanie polskie pod red. Milanowski Andrzej „Konsultacja Kliniczna w Pediatrii” tom I - Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010).
Krawczyński Marian – wybrane rozdziały w „Propedeutyka Pediatrii” – Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
Pang Dawid, Newson Tim, Budd Christine, Gardnem Mark - wybrane rozdziały w ”Pediatrics” – Elsevier Mosby (wydanie polskie pod red. Czerwonka-Szaflarska Mieczysława „Pediatria” – Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2007).
Radzikowski Andrzej, Banaszkiewicz Aleksandra – wybrane rozdziały w „Pediatria. Podręcznik dla Studentów Pielęgniarstwa” – Medipage, Warszawa 2008.
Rokicka-Milewska Roma „ABC Pediatrii” – Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszwa 2012.
W cyklu 2024L:
„Pediatria” pod redakcją Krystyny Kubickiej i Wandy Kawalec |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: