Ortodoncja 3007-L1A1OR
Zajęcia mają na celu zdobycie przez studentów wiedzy teoretycznej na temat rozwoju narządu żucia, budowy i czynności narządu żucia, wad zgryzu oraz zależności pomiędzy nieprawidłowościami dotyczącymi narządu żucia a wadami wymowy.
Ćwiczenia mają na celu zdobycie umiejętności praktycznych i sprawdzenie wiedzy teoretycznej dotyczącej diagnostyki i leczenia wad narządu żucia oraz umiejętność prowadzenia interdyscyplinarnej terapii pacjentów z wadami zgryzu i wadami wymowy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – student zna i rozumie:
K_W06, K_W13
Współczesne poglądy na współzależność wad zgryzu i wad wymowy.
Rozwój układu stomatognatycznego i jego funkcji, normy zgryzowe na różnych etapach rozwoju osobniczego.
Diagnostykę wad narządu żucia i nieprawidłowości zębowych.
Czynniki etiologiczne i etiopatogenzę wad narządu żucia.
Epidemiologię i profilaktykę wad narządu żucia.
Potrzebę szerzenia informacji na temat zasad profilaktyki ortodontycznej i higieny jamy ustnej.
Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego.
Metody leczenia ortodontycznego i leczenia zespołowego.
Najczęstsze w praktyce stomatologicznej wady rozwojowe.
Umiejętności – student potrafi:
K_U04, K_U06, K_U112
Ocenić rysy twarzy, warunki zgryzowe i czynnościowe w odniesieniu do najczęściej występujących wad zgryzu
Uzyskać z wywiadu informacje na temat przyczyn wad zgryzu i zaburzeń artykulacji.
Rozpoznać cechy normy zgryzowej w uzębieniu mlecznym, mieszanym i stałym.
Rozpoznawać wady zgryzu
I nieprawidłowości zębowe.
Widzi potrzebę i potrafi współpracować z lekarzem ortodontą w zakresie zwalczania dysfunkcji i parafunkcji narządu żucia, zna metody rehabilitacji narządu żucia.
Kompetencje społeczne – student jest gotów do:
K_K05
Rozpoznawania własnych ograniczeń diagnostycznych i leczniczych, potrzeb edukacyjnych, planowania aktywności edukacyjnej.
Współpracy z ortodontą w celu uzyskania jak najwyższych efektów prowadzonej terapii zaburzeń mowy.
Współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia.
Kryteria oceniania
Obserwacja i ocena umiejętności - pozytywna ocena wykonanego zadania
Sprawdzian pisemny (forma testowa)
2,0 (ndst) <61%
3,0 (dost) 61%-68%
3,5 (ddb) 69%-76%
4,0 (db) 77%-84%
4,5 (pdb) 85%-92%
5,0 (bdb) >92%
Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Literatura
1. Zadurska M, Jurek A, Kuśmierczyk D. Podstawy ortodoncji dla logopedów. 2023.
2.Gruba J., Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk. B: Wybrane zagadnienia logopedyczne Część II - s, z, c, dz; www.komlogo.pl, Gliwice 2010.
3.Olczak-Kowalczyk D., Grudziąż-Sękowska J.: Współzależność wad wymowy i wad zgryzu- doniesienie wstępne. Nowa Stomatologia 2010,2,62-67.
4. Rokitiańska M: Podstawy ortodoncji dla logopedów. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2004.
5. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K., Ocena współzależności występowania wad zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich., Stomatologia Współczesna, supl.2007, 2, 17-24.
6. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. Biomedyczne podstawy logopedii. Grupa Wydawnicza Harmonia, Gdańsk 2014.
7. Red. Olczak-Kowalczyk D., Szczepańskiej J.,Kaczmarek U. Współczesna stomatologia Wieku Rozwojowego, Med Tour Press Int., Otwock 2017.
8. Red. Karłowska I. Zarys Współczesnej Ortodoncji PZWL, Warszawa 2016.
9. Mackiewicz B. Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym. Magazyn Stomatologiczny 1992, 2, 28-30.
10.Raftowicz-Wójcik K., Matthews-Brzozowska T. Wady zgryzu a wady wymowy - przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 2005,42, 1, 149-154.
11. Górniak D., Konopska L. Zgryzy otwarte w leczeniu ortodontyczno-logopedycznym. Stomatologia Współczesna, 1996, 3, 467-470.
12.Konopska I., Rucińska-Grygiel B., Górniak D. Zaburzenia artykulacji u osób z doprzednimi wadami zgryzu. Magazyn Stomatologiczny, 1998, 8, 32-37.
13. Gacka E. Kaźmierczak M. O potrzebie wypracowania modelu współpracy logopedy i ortodonty. Perspektywa logopedyczna. Stomatologia Współczesna, 2016,23,1,51-56.
14. Szałwińska M., Kuśmierczyk D., Jurek A., Chruściel A., Zadurska M. Potrzeba wypracowania modelu współpracy logopedy i ortodonty. Perspektywa ortodontyczna. Stomatologia Współczesna, 2016,23,4,27-30.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Założenia wstępne: Student posiada znajomość podstawowych zagadnień z anatomii i fizjologii jamy ustnej. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: