Doskonalenie głosu i mowy młodzieży oraz osób dorosłych 3007-L-S3BC1
Seminarium przeznaczone jest dla osób, które zamierzają napisać pracę licencjacką dotyczącą rozwijania możliwości głosowych lub artykulacyjnych osób dorosłych czy starszej młodzieży. Tematy mogą obejmować zarówno obszar logopedii artystycznej (pracę nad jakością głosu oraz wymowy), jak też higienę głosu czy profilaktykę zawodowych zaburzeń głosu. W zakres tematyki seminarium wchodzą również zaburzenia artykulacji młodzieży i osób dorosłych, mające charakter dyslalii obwodowej.
Spotkania seminaryjne będą obejmowały zarówno zagadnienia metodologiczne - związane z procesem projektowania oraz prowadzenia badań do celów pracy licencjackiej, jak też zagadnienia merytoryczne - dotyczące diagnozowania w logopedii artystycznej oraz metod pracy nad doskonaleniem głosu i artykulacji. Omawiane będą również treści szczegółowe, bezpośrednio związane z tematyką zaplanowanych prac licencjackich.
Obszary tematyczne spotkań seminaryjnych:
1. Podstawy metodologii badań naukowych (w zakresie koniecznym do stworzenia pracy licencjackiej)
• podstawowe pojęcia metodologii badań naukowych: problem badawczy, hipoteza, pytanie badawcze
• strategie badawcze (badania deskryptywne i eksperymentalne; badania ilościowe, jakościowe i mieszane, metoda studium przypadku)
• etapy postępowania badawczego: wybór obszaru badań, przegląd literatury przedmiotu, formułowanie hipotez i pytań badawczych, dobór grupy badawczej, wybór strategii, technik i narzędzi badawczych, badanie pilotażowe, gromadzenie i analiza danych
• metody opracowywania wyników badań
• narzędzia wyszukiwania informacji naukowej
• etyka badań naukowych
2. Zasady tworzenia pracy licencjackiej
• schemat publikacji o charakterze naukowym
• tytuł, abstrakt, słowa kluczowe
• zasady edytorskie dotyczące publikacji naukowych (zasady sporządzania przypisów i bibliografii; spisu treści; opisu tabel, wykresów, rysunków, ilustracji)
• etyka pisania pracy dyplomowej: plagiat, prawidłowe cytowanie
3. Metodologia badań naukowych w zakresie logopedii artystycznej i medialnej (doskonalącej)
• schemat diagnozy w logopedii artystycznej i medialnej (doskonalącej)
• metody badania głosu, artykulacji i prozodii mowy dla celów logopedii artystycznej i medialnej
• przegląd narzędzi służących badaniu głosu, artykulacji i prozodii mowy dla celów logopedii artystycznej i medialnej
• przegląd technik służących profilaktyce zawodowych zaburzeń głosu, doskonaleniu głosu w mowie i śpiewie, doskonaleniu artykulacji oraz prozodii mowy
• wiarygodne źródła informacji naukowych z zakresu doskonalenia głosu i mowy
4. Dyskusja nad zagadnieniami szczegółowymi, związanymi z tematyką projektowanych prac licencjackich
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
• zna podstawy metodologii pracy naukowej i zasady projektowania, prowadzenia, opisu oraz analizy badań dla celów pracy licencjackiej
• zna techniki i narzędzia wykorzystywane w diagnozie stanu głosu i mowy w logopedii artystycznej
• zna metody pracy nad głosem, artykulacją i prozodią stosowane w logopedii artystycznej oraz umie wykorzystać je w procesie badawczym
Umiejętności
Student:
• umie zaprojektować, przeprowadzić i opisać badanie naukowe dla celów pracy licencjackiej
• wykorzystuje we własnych badaniach wiedzę teoretyczną z zakresu logopedii, językoznawstwa oraz medycyny
• umie wykorzystać w procesie badawczym odpowiednie narzędzia diagnostyczne oraz stosowne metody pracy nad głosem, artykulacją lub prozodią
• samodzielnie zdobywa informacje i rozwija umiejętności, korzystając zarówno ze źródeł tradycyjnych jak też źródeł i narzędzi cyfrowych
• potrafi opracować wyniki swoich badań w sposób poprawny metodologicznie i sprawny językowo
• trafnie i rzetelnie przytacza wyniki badań naukowych prowadzone przez innych autorów
• umie zaprezentować wyniki swoich badań, osadzając je w wybranym paradygmacie teoretycznym oraz popierając swoje wnioski merytoryczną argumentacją
Kompetencje społeczne
Student:
• ma świadomość roli odpowiedniej jakości głosu i mowy w procesie komunikacji
• ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności
• rozumie potrzebę stałego aktualizowania własnej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności
• przestrzega zasad etycznych podczas prowadzenia badań naukowych oraz tworzenia publikacji naukowych
Kryteria oceniania
Obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze) oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach: wygłaszanie referatów opartych na literaturze dotyczącej wybranego obszaru badań oraz prezentujących wyniki badań własnych, uczestnictwo w dyskusji, terminowe przygotowanie konspektu pracy, przeglądu literatury oraz poszczególnych rozdziałów pracy licencjackiej.
Literatura
Kurowska-Janecka A., (2016), Napięcia narządu artykulacyjnego a proces tworzenia głosu, [w:], Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra, s. 53-61
Walencik-Topiłko A., (2016), Dobór materiału lingwistycznego oraz zasady prowadzenia ćwiczeń w terapii głosu, [w:], Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra, s. 367-377
Jeżowska I., (2016), Kultura fizyczna w służbie techniki wokalnej. Czy metoda wyzwolenia głosu poprzez ruch może być skuteczna w nauce śpiewu?, [w:], Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra, s. 63-73
Kisiel M., 2012, Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza
Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., 2004, Głos i jego zaburzenia, Wrocław
Wysocka M., (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias i. in., Lublin, s. 603-626
Szkiełkowska A., Kazanecka E., 2011, Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa
Wysocka M., Skoczylas A., Szkiełkowska A., Mularczyk M., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń głosu, Logopedia t.37, s. 243-254
Kowalewska E., Walencik-Topiłko A., 2015, Metodyka diagnozy i terapii głosu, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Gdańsk, s. 270-285
Kamińska B., 2012., Diagnoza w logopedii artystycznej, w: Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, red. E. Czaplewska, S. Milewski, Sopot, s. 481-508
Kamińska B., (2012), Logopedia artystyczna i jej miejsce w kształceniu logopedów, w: Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Gdańsk, s. 117-125
Kamińska B., Milewski S., red., (2016), Logopedia artystyczna, Gdańsk, Harmonia Universalis
Kazanecka E., Wrońska A., Szkiełkowska A., Skarżyński H., (2004), Zastosowanie Metody Akcentów do rehabilitacji głosu mówionego i śpiewanego, Audiofonologia, nr 26, s. 81-84
Kisiel M., (2012), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza
Kowalewska E., Walencik-Topiłko A., (2015), Metodyka diagnozy i terapii głosu, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Gdańsk, s. 270-285
Maksymowicz K., (2014), Zestaw ćwiczeń dykcyjnych, w: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, t.2, Opole, Uniwersytet Opolski, s. 824-848
Marciniak-Firadza R., (2018), Współpraca logopedy z laryngologiem i foniatrą w procesie rehabilitacji zaburzeń głosu i mowy, Logopaedica Lodziensia, nr 2, s.107-117
Olszewski, J., Nowosielska-Grygiel, J., (2017), Nowe metody diagnostyczne oceny czynności głosu dla potrzeb foniatry i logopedy, Logopaedica Lodziensia, nr 1, s. 91-99
Pruszewicz A., Obrębowski A., red., (2019), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Tarasiewicz B., red., (2016), Kształcenie wokalne, Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski
Wiskirska-Woźnica B., (2014), Medyczne źródła logopedii – foniatria i podstawy audiologii, w: Biomedyczne podstawy logopedii, red. M. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, Harmonia Universalis, s. 36-46
Wolański A., (2008), Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa, PWN
Wysocka M., (2013), Metody terapii czynnościowych zaburzeń głosu, Logopedia t. 42, s. 193-202
Wysocka M.,( 2015), Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 603-623
Wysocka M., Kamińska B., Milewski S., red., (2020), Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, Gdańsk, Harmonia Universalis
Wysocka M., Skoczylas A., Szkiełkowska A., Mularczyk M., (2008), Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń głosu, Logopedia t. 37, s. 243-254
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: