Testowanie i certyfikacja języka polskiego jako obcego 3007-G1A3TP
1. Co, w jakim celu i jak oceniamy? Rodzaje testów i jednostek testowych. Kryteria oceny testów.
2. Certyfikatowe testy biegłości – standardy ESOKJ i PKPZJPJO. Charakterystyka poziomów kompetencji językowej, struktura testu egzaminacyjnego, budowa zadań, sposób oceny.
3. Testowanie znajomości podsystemów języka. Typy jednostek testujących. Zasady konstruowania zadań i testów.
4. Testowanie sprawności językowych. Typy jednostek testujących. Zasady konstruowania zadań i testów.
5. Standardy oceniania sprawności mówienia i pisania zgodnie z ESOKJ. Charakterystyka kompetencji językowych w zakresie danych sprawności. Struktura jednostek testujących. Kryteria oceny.
W cyklu 2023Z:
1. Co, w jakim celu i jak oceniamy? Rodzaje testów i jednostek testowych. Kryteria oceny testów. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student ma podstawową wiedzę na temat sprawdzania znajomości języka polskiego jako obcego.
2. Student zna rodzaje testów i techniki testowania.
3. Student umie opracować zadania testujące podsystemy języka i sprawności językowe.
4. Student potrafi samodzielnie ocenić testy językowe z zakresu wybranych sprawności.
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach.
2. Samodzielne przygotowanie jednostek testowych - mówienie, słuchanie, czytanie.
3. Samodzielna ocena przykładowej pracy pisemnej.
4. Dopuszczalne 2 nieobecności.
Literatura
1. Banach M., Bucko D. (2019), Testowanie rozumienia tekstów pisanych jako problem glottodydaktyczny, w: Rozumienie tekstu pisanego w języku obcym na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 115 – 149.
2. Burzyńska-Kamieniecka A. (2008), Przydatność tekstu satyrycznego w testowaniu sprawności rozumienia ze słuchu – z doświadczeń egzaminacyjnych, w: Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, red. Seretny A., Lipińska E., Kraków, s. 39 – 48.
3. Burzyńska-Kamieniecka A., Gołębiowska M. (2019), Od przełamywania barier do budowania więzi. Egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego oczami jego uczestników (na materiale ankietowym), w: Bariery i pomosty w glottodydaktyce polonistycznej, red. Lech-Kirsten D., Makuchowskiej M., Opole, s. 71 – 82.
4. Dąbrowska A., Pasieka M., (2008), Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, red. Seretny A., Lipińska E., Kraków, s. 103 – 114.
5. Horbatowski P. (2013), Wpływ egzaminów certyfikatowych na proces nauczania na podstawie egzaminów z języka polskiego przeprowadzonych w Tokio, w: Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, red. Mazur J., Małyska A., Sobstyl K., Lublin, s. 263 – 270.
6. Janowska I. (2006), Testowanie sprawności mówienia w certyfikatowych testach biegłości dla poziomów B1, B2 i C2, w: Sprawności przede wszystkim, red. Seretny A., Lipińska E., Kraków.
7. Janowska I. (2019), Ocenianie sprawności mówienia, w: Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków s. 177 – 208.
8. Lipińska E., Seretny A. (2005), Od „z” do „a” – czyli od certyfikacji do programów nauczania, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red. Garncarek P., s. 31 – 41.
9. Makarski W. (2013), Egzamin ze znajomości języka polskiego jako obcego z perspektywy przewodniczącego komisji egzaminacyjnych, w: Języki obce w szkole, nr 3.
10. Martyniuk W. (2005), Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego w kontekście europejskiej polityki językowej, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red. Garncarek P., s. 42 – 49.
11. Miodunka W. T. (2005), Wartość języka polskiego na międzynarodowym rynku edukacyjnym i na rynku pracy. Uwagi na marginesie certyfikacji języka polskiego jako obcego, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red. Garncarek P., s. 50 – 57.
12. Miodunka W. T. (2013), 10 - lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, w: Języki obce w szkole, nr 3.
13. Molska M. (2020), Certyfikacja biegłości językowej w ujęciu kształtującym, w: Języki obce w szkole, nr 3, s. 85 – 91.
14. Pukas-Palimąka D. (2008), O potrzebie organizowania kursów przygotowujących kandydatów do egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego, w: Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, red. Seretny A., Lipińska E., Kraków, s. 193 – 200.
15. Podpora-Polit E. (2015), O niektórych problemach związanych z ocenianiem sprawności mówienia, w: Języki obce w szkole, nr 3.
16. Prizel-Kania A. (2013), Analiza porównawcza tekstów stosowanych w testowaniu rozumieniu ze słuchu na poziomie B2 w certyfikacji języków polskiego i angielskiego, w: Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, red. Mazur J., Małyska A., Sobstyl K., Lublin, s. 271 – 282.
17. Przechodzka G. (2008), Przygotowanie i ewaluacja egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego, w: W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. Miodunka W.T., Seretny A., s. 223 – 233.
18. Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych (2004), Kraków.
19. Sajkowska U. (2013), Nauczanie i certyfikacja specjalistycznych odmian języka polskiego jako obcego w kontekście rozwiązań europejskich i doświadczeń Fundacji Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi”, w: Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, red. Mazur J., Małyska A., Sobstyl K., Lublin, s. 207 – 220.
20. Seretny A. (2013), Standaryzacja wymagań w testowaniu znajomości języka polskiego jako obcego, w: Języki obce w szkole, nr 3.
21. Seretny A. (2015), Badanie kompetencji leksykalnej i testowanie znajomości słownictwa, w: Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 261 – 279.
22. Sendur A.M, Gajewska E. (2015), Ocenianie w nauczaniu języków obcych zorientowanym na cele ogólne a ocenianie zorientowanym na cele zawodowe, Języki obce w szkole, nr 3.
23. Sowa M. (2015), Savoir – evaluer, czyli co i jak oceniać w języku obcym, w: Języki obce w szkole, nr 3.
24. Węgrzak E. (2014), Koreańczycy wobec wyzwań certyfikacji, w: Glottodydaktyka wobec wielokulturowości, red. Kaczmarska E., Zieniewicz A., Warszawa, s. 183 – 190.
25. Żydek-Bednarczuk U. (2008), Tekst w procesie certyfikacji, w: W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. Miodunka W.T., Seretny A., s. 21 – 29.
W cyklu 2023Z:
1. Banach M., Bucko D. (2019), Testowanie rozumienia tekstów pisanych jako problem glottodydaktyczny, w: Rozumienie tekstu pisanego w języku obcym na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 115 – 149. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: