Psychologia 3007-G1A2PG
Wiedza psychologiczna stanowi jeden z najważniejszych elementów, kształtujących kompetencje współczesnego nauczyciela polonisty. Niniejsze zajęcia, przeznaczone dla osób z wykształceniem polonistycznym, mają na celu rozwój dydaktycznych umiejętności słuchaczy. W toku trzydziestogodzinnego programu zajęć omówione zostaną najważniejsze wiadomości, szczególnie przydatne współczesnemu nauczycielowi. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na aspekty wychowawcze nauczania literatury i pracy w szkole w ogóle, uwzględniające sytuację ucznia w ponowoczesnej rzeczywistości. Pewien element zajęć będzie również stanowić refleksja nad specyfiką zawodu nauczyciela i szansami oraz zagrożeniami jego uprawiania z perspektywy psychologicznej. Ze względu na polonistyczne wykształcenie słuchaczy, uwaga zostanie zwrócona także na psychologiczne podstawy procesu lektury.
Zajęcia dotyczą przygotowania do uczenia na II i III etapie edukacyjnym.
W cyklu 2024Z:
Wiedza psychologiczna stanowi jeden z najważniejszych elementów, kształtujących kompetencje współczesnego nauczyciela polonisty. Niniejsze zajęcia, przeznaczone dla osób z wykształceniem polonistycznym, mają na celu rozwój dydaktycznych umiejętności słuchaczy. W toku trzydziestogodzinnego programu zajęć omówione zostaną najważniejsze wiadomości, szczególnie przydatne współczesnemu nauczycielowi. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na aspekty wychowawcze nauczania literatury i pracy w szkole w ogóle, uwzględniające sytuację ucznia w ponowoczesnej rzeczywistości. Pewien element zajęć będzie również stanowić refleksja nad specyfiką zawodu nauczyciela i szansami oraz zagrożeniami jego uprawiania z perspektywy psychologicznej. Ze względu na polonistyczne wykształcenie słuchaczy, uwaga zostanie zwrócona także na psychologiczne podstawy procesu lektury. W przypadku zagrożenia epidemiologicznego i nauczania zdalnego zajęcia odbędą się w formie synchronicznej i asynchronicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza i umiejętności:
Student zna podstawowe zasady i prawa rozwoju człowieka, i wiedzę o nich potrafi wykorzystać w pracy szkolnej.
Student potrafi wyjaśnić zasady działania pamięci i uczenia się i dostosować do nich metody nauczania.
Student zna specyfikę relacji grupowych i intymnych uczniów i potrafi udzielać odpowiedniego, zgodnego ze swoimi kompetencjami wsparcia w sytuacjach kryzysowych.
Student zna podstawowe zaburzenia wieku dziecięcego i nastoletniego oraz potrafi podjąć kroki szybkiej interwencji w sytuacji kryzysowej.
Student zna i stosuje zasady dobrej komunikacji.
Student rozumie specyfikę systemowego rozumienia rodziny w kontekście szkolnym.
Student jest w stanie zaplanować i przeprowadzić lekcję godziny wychowawczej.
Student zna zasady współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
Postawy
Student rozumie konieczność rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych w trakcie swojej pracy w szkole.
Student rozumie i docenia rolę wiedzy i umiejętności psychologicznych w pracy nauczyciela.
Odniesienie do efektów uczenia się dla programu studiów:
Po zakończeniu zajęć uczeń zna i rozumie:
zagadnienie edukacji włączającej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z
nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania (KW_9)
metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, a także treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem (KW_10)
Student po zakończeniu zajęć potrafi:
tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, w tym:
rozbudzać zainteresowania i rozwijać uzdolnienia, rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia, modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia, wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy
pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów (KU_14)
pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego (KU_17)
samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii (KU_18)
Uczeń jest gotów do:
pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej (K_K02)
Standardy uczenia się wg Rozporządzenia MEiN:
B.1.W5; B.1.U1; B.1.U2; B.1.U5; B.1.U6
Kryteria oceniania
Jedno albo dwa kolokwia w trakcie semestru (do uzgodnienia ze studentami).
Oceniana będzie także aktywność studentów i ewentualne prezentacje oraz prace pisemne (studia przypadków).
Wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności, pozostałe muszą zostać odrobione na dyżurach). Przy nieobecności powyżej 50% nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
W PRZYPADKU NAUCZANIA ZDALNEGO
Oceniane będą aktywności na platformie Kampus (ćwiczenia, quizy, zadania), kolokwium końcowe oraz aktywność i wykonywanie zadań w trakcie spotkań na żywo.
Aby uzyskać zaliczenie, student musi uzyskać co najmniej 60% punktów ze wszystkich aktywności.
Dopuszcza się 2 nieobecności w trakcie zajęć na żywo.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Psychologia. Podręcznik akademicki, pod red. D. Dolińskiego i J. Strelaua, t. 1-2, Gdańsk 2008 i nast. (wybrane fragmenty).
2. Polonistyka dziś, kształcenie dla jutra, pod red. K. Biedrzyckiego, W. Bobińskiego i in. t. 1-3, Kraków 2014 (wybrane artykuły).
3. B. Wojciszke, Psychologia miłości, Gdańsk 2000 i nast.
4. B. Wojciszke, Psychologia społeczna, Warszawa 2011 i nast.
5. M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005.
6. J. Strelau, Inteligencja człowieka, Warszawa 1997.
7. J. Strelau, Różnice indywidualne, Warszawa 2015
8. Psychiatria dzieci i młodzieży, pod red. I. Namysłowskiej, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty)
9. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro, Kraków 1999.
10. H. Bee, Psychologia rozwoju człowieka, przeł. A. Wojciechowski, Warszawa 2004.
11. M. Jagodzińska, Psychologia pamięci. Badania, teoria, praktyka, Gliwice 2008.
12. P. Huget, Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2007.
13. M. Bidzan, Nastoletnie macierzyństwo, Gdańsk 2013
14. R. A. Barkley, ADHD – Podjąć wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców, przeł. A. Błachnio, Poznań 2009.
15. Czasopismo „Psychologia w szkole” - wybrane artykuły.
W cyklu 2024Z:
1. Psychologia. Podręcznik akademicki, pod red. D. Dolińskiego i J. Strelaua, t. 1-2, Gdańsk 2008 i nast. (wybrane fragmenty). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: