Język polski jako język obcy 3007-G1A2JO
Tematyka spotkań
Moduł 1
1. Poziomy nauczania w dydaktyce języka polskiego jako obcego.
2. Przegląd podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego na różnych poziomach zaawansowania.
3. Przegląd dodatkowych materiałów dydaktycznych oraz słowników do dydaktyki języka polskiego jako obcego.
Moduł 2
6. Program nauczania i rodzaje programów językowych.
7. Zasady opracowywania programów językowych: cele, treści, rozkład materiału i ich realizacja.
8. Analiza wybranych programów nauczania języka polskiego jako obcego.
9. Dobór podręczników i materiałów nauczania języka polskiego jako obcego do zróżnicowanych potrzeb uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student zna:
- sposoby doboru podręczników i materiałów dydaktycznych
- treści nauczania na poszczególnych poziomach znajomości języka polskiego jako obcego
Po ukończeniu kursu student potrafi:
- dobrać i wykorzystać podręczniki i pomoce dydaktyczne do zróżnicowanych potrzeb uczniów
- planować pracę dydaktyczną
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach.
2. Zadania cząstkowe.
2. Projekt końcowy.
Literatura
1. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się,
nauczanie, ocenianie, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.
2. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 - C2, red. Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turka P., Kraków 2011.
3. A1 - elementarny poziom zaawansowania w języku polskim jako obcym, Martyniuk W., Kraków 2004
4. Cudak R., Tambor J. (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego. Katowice, 2001. (wybrane artykuły)
5. Komorowska H., Programy nauczania w kształceniu ogólnym i w kształceniu językowym, Warszawa 2005, s. 122–125.
6. Komorowska H., Opracowanie programu nauczania, (w:) „Metodyka nauczania języków obcych”, Warszawa 2005, s. 15–24.
7. Martyniuk W., Grundbaustein Polnisch. Propozycja programu nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków1991.
8. Miodunka W. (red.), Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków, 1992.
9. Haśnik K., Sajenczuk M.E., Standardowy program nauczania mniej popularnych języków europejskich. Metoda siedmiu kroków, Katowice 2007.
Wybrane podręczniki i materiały do nauczania języka polskiego jako obcego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: