Metody retoryczne w praktyce: literatura popularna, fanfiki, przekłady i nowa piśmienność 3007-C453ER1
Seminarium ma dać uczestnikom narzędzia i sposobność do prowadzenia własnych badań naukowych, zwieńczonych napisaniem pracy licencjackiej. Będzie poświęcone metodom krytyki retorycznej, z uwzględnieniem nowych kierunków badań. Zajęcia będą prowadzone na zasadzie research based learning: uczestnicy prowadzą własne małe projekty badawcze, a rolą promotora jest doradzanie i dyskutowanie oraz włączanie uczestników seminarium do większych projektów naukowych.
Uczestnicy zajęć mają zatem bardzo szerokie możliwości wybrania tematu i przedmiotu badań (oraz prac licencjackich). Sugerowane tematy badań to:
- analiza przekładów, retoryka tłumaczenia, teksty dwujęzyczne
- fanfiki, literatura "prosumencka"
- literatura popularna (zwłaszcza fantasy, kryminał, literatura dla dzieci i młodzieży)
- literatura, teksty cyfrowe, aplikacje itp związana z miejscem (przewodniki turystyczne, historie miast, wspomnienia mieszkanców)
Możliwe jednak jest przedstawienie własnych, innych tematów badań - o ile wykorzystane będą do nich metody krytyki retorycznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik seminarium
- potrafi zaplanować projekt badawczy: określić zagadnienie, dobrać materiał według ustalonych kryteriów, dobrać metody badawcze, zgromadzić literaturę, zaplanować i przeprowadzić badania, przedstawić ich wyniki,
- potrafi pracować w zespole,
- potrafi konstruktywnie krytykować inne projekty,
- potrafi określać problemy, proponować metody rozwiązania,
- potrafi w różnej formie prezentować wyniki badań.
Kryteria oceniania
Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2 w semestrze. Metody odpracowania zajęć są ustalane na bieżąco z prowadzącą zajęcia.
Aktywny udział w zajęciach - dyskusje, prezentacje.
Przedstawienie pracy licencjackiej.
Zasady korzystania ze sztucznej inteligencji:
Korzystanie ze sztucznej inteligencji (SI) powinno być jawne i przejrzyste. Każde użycie SI musi być udokumentowane, ze wskazaniem narzędzia, które zostało wykorzystane oraz cel jego użycia.
Konkretne zadania i prace domowe mogą zawierać wskazówki i ograniczenia dotyczące zasad korzystania z SI. Studenci powinni zapoznać się z nimi przed rozpoczęciem pracy nad zadaniem wykorzystującym SI.
Nielegalne lub nieetyczne wykorzystanie SI, takie jak kopiowanie prac innych osób bez odpowiedniego zaznaczenia źródła, jest surowo zabronione i podlega odpowiednim sankcjom akademickim.
W razie wątpliwości co do dopuszczalności wykorzystania SI w określonym kontekście, studenci powinni zwrócić się o pomoc do prowadzącego zajęcia.
Obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, przygotowanie prezentacji: 6 ECTS, napisanie pracy: 4 ECTS
Literatura
Jim A. Kuypers (2016). Rhetorical Criticism: Perspectives in Action. Rowman & Littlefield.
Sonja Foss. (2009). Rhetorical criticism. Exploration and Practice. Waveland Press
Cyprian Mielczarski (red.) (2017). Retoryka klasyczna i retoryka współczesna. Pola i perspektywy badań. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Sub Lupa.
Kenneth Burke (2014), Filozofia formy literackiej, przeł. E. Rajewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Inne lektury będą podane w zależności od wybranych tematów prac.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: