Literatura i film 3007-C353RT1
Na seminarium będziemy się zastanawiać nad rolą tradycji literackiej w filmie (ze szczególnym uwzględnieniem filmu polskiego) i mediach, zwłaszcza tzw. „nowych mediach”.
Traktując w oczywisty sposób film jako dzieło zbiorowe, będziemy rozważać kategorie wyobraźni, intertekstualności i problemy filmowej adaptacji dzieła literackiego. Refleksji poddany zostanie film rozważany jako spełnienie romantycznego mitu "syntezy sztuk".
Podejmiemy następujące zagadnienia:
- Narodziny filmu. Film jako spełnienie romantycznego mitu "syntezy sztuk".
- Film i media. Media jako zagrożenie dla kultury. Prognozy.
- "Intertekstualne istnienie" tradycji literackiej wśród różnych tradycji kultury, wśród różnych gatunków sztuk.
- Poszukiwanie nowej epistemologii jako zadanie filmu, przekraczanie granic jako jego temat.
- Pojęcie i rola wyobraźni (zwłaszcza romantycznej) w procesie tworzenia.
- Epistemologiczne znaczenie wyobraźni. Możliwości zastosowania kategorii wyobraźni do refleksji filmoznawczej.
- Literatura i film jako narzędzia dokumentowania rzeczywistości.
- Bohater literacki i bohater filmowy.
- Adaptacje filmowe dzieł literackich.
- Polska Szkoła Filmowa, kino "moralnego niepokoju" i film polski XXI wieku wobec tradycji literackiej.
- Tradycja literacka i film w erze nowych mediów, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji postpandemicznej.
Poznane narzędzia i kategorie interpretacyjne zastosujemy do analizy filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Możliwe będzie uwzględnianie w pracach innych dzieł audiowizualnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- wie, co to jest adaptacja i ekranizacja filmowa;
- potrafi scharakteryzować język filmu;
- potrafi wymienić, odróżnić i scharakteryzować teksty potrzebne do wyprodukowania filmu;
- wie, jaką rolę odgrywa tekst w produkcji filmu;
- rozumie zasady dramaturgii filmowej;
- potrafi zanalizować scenę filmową;
- potrafi zanalizować dzieło filmowe (zwłaszcza z perspektywy tekstowej);
- potrafi opisać relację literatura – film – media we współczesnej kulturze.
Kryteria oceniania
Seminarzysta proponuje zakres i temat pracy licencjackiej, następnie przygotowuje ją i broni jej - na ogół, jak wskazuje doświadczenie wcześniejszych 80 uczestników seminarium, z wynikiem bardzo dobrym.
Metodą zajęć jest w większym stopniu analiza przykładów niż refleksja teoretyczna. Będą zatem wykorzystywane liczne cytaty filmowe (a nawet całe filmy).
Warunki zaliczenia:
1. Twórcza obecność na zajęciach.
2. Napisanie i zaliczenie pracy licencjackiej.
Literatura
Wybór opracowań:
Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008
Arystoteles, Poetyka, Wrocław 1983
David Bordwell, O historii stylu filmowego, Łódź 2019
David Bordwell, Kristin Thompson, Film art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2014
Encyklopedia kina. Red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003
Europejskie manifesty kina. Wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002
Film polski współcześnie: od głównego nurtu do eksperymentu. Red. Marta Giec, Artur Majer, Łódź 2021
Barbara Giza, Między literaturą a filmem. O scenariuszach filmowych Tadeusza Konwickiego, Warszawa 2007
Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2010
Małgorzata Hendrykowska, Kronika kinematografii polskiej 1895-2011, Poznań 2012
Marek Hendrykowski, Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014
Marek Hendrykowski, Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014
Marek Hendrykowski, Scenariusz filmowy. Teoria i praktyka, Poznań 2016
Maria Janion, Odnawianie znaczeń, Kraków 1980
Maria Janion, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencjach ludzi i duchów, Warszawa 1991
Kino polskie w trzynastu sekwencjach. Red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2005
Andrzej Kołodyński, Konrad J. Zarębski, Słownik adaptacji filmowych, Bielsko Biała 2005
Krzysztof Kopczyński, Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym, Kraków 2021
Rafał Koschany, Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu, Poznań 2017
Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015
Alexander Mackendrick, On Film-making. An Introduction to the Craft of the Director, New York 2005
Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007
Bolesław Michałek, Film - sztuka w ewolucji, Warszawa 1975
James Monaco, How to Read a Film. The World of Moovies, Media, and Multimedia, New York-Oxford 2001
Jill Nelmes (ed.), An Introduction to Film Studies, London and New York 2001 (Institutions, Audiences and Technology, Approaches to Studying Film Texts, Genre Forms - Realism and Illusion)
Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008
Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004
Michael Rabiger, Developing Story Ideas, Amsterdam 2006
Judith Weston, Reżyserowanie aktorów, Warszawa 2010
Jerzy Wójcik, Sztuka filmowa, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: